Rabu, Mac 17, 2010

Kisah Persaraan Awal Ketua Polis Malaysia, mengapa? Takut Mati? MESTI BACA!

 
oLEH :Al-Husseyn   
Musa Hassan telah dilantik sebagai Ketua Polis Negara pada 14 Sept 2006 menggantikan Tan Sri Mohd Bakri Omar. Beliau sepatutnya telah bersara lama sejak dulu pada 14 September 2007.

Walaupun hebuh bergegar dan berdentum kerana adanya satu aduan rasuah yang dibuat oleh Dato’ Johari Baharom, Timbalan Menteri Dalam Negeri ketika itu terhadap Musa tetapi kedudukan Musa tetap kebal dan tidak bergoyang.

Malah Pak Lah telah melanjutkan khidmatnya selama 2 tahun lagi secara kontrak bertujuan untuk membolehkan usaha Ketua Polis Negara bagi membanteras jenayah dan rasuah, diteruskan.

Orang ramai semakin mempertikaikan kredibiltinya diatas kegagalannya melaksanakan Penubuhan Suruhanjaya Bebas Aduan Diraja Polis dan Salah Laku Polis (IPCMC) seperti yang dicadangkan oleh Pesuruhjaya Diraja Polis Dzaidin.

Juga semakin meningkatnya kadar jenayah yang gagal dibendung ditambah pula kemunculan dakwaan bahawa wujud penglibatan Mafia Cina tempatan dalam mengatur kenaikan pangkat pegawai polis , dan penglibatan Musa dengan sindiket pelacuran , namun, kontrak Musa , walaupun dibantah oleh ramai, dilanjutkan setahun lagi sehingga 14 Sept 2010.

Kontrak Musa Hassan sepatutnya tamat pada 14 Sept 2010.Kini baru bulan Mac.Maknanya masih ada 6 bulan lebih bagi beliau untuk meneruskan khidmat sebagai KPN.Tetapi kenapa tiba-tiba Musa Hassan diberitakan akan melepaskan jawatan Ketua Polis Negara (KPN) dalam masa yang terdekat ini?

Adakah ini ada kaitan dengan kes dakwaan keatas Ramli yang dibebaskan dari dakwaan korupsi minggu lalu ?

Semua orang kampung tahu, bahawa KPN Musa Hassan ingin menyingkirkan Ramli Yusuff supaya dia dapat kekal sebagai KPN meskipun dia sepatutnya bersara pada Sept 2007.

Sebab kedua adalah kerana Ramli telah berjaya membongkar hubungan KPN dengan sindiket pelacuran, perjudian haram, ah long dan dadah yang membabitkan kongsi gelap Cina. Sebelum ini, Malaysia Today sudah pun memaparkan lebih daripada dua belas Akuan Bersumpah yang ditandatangani oleh anggota kongsi gelap dan juga pegawai polis, termasuklah ADC-nya sendiri.

Harus dingat bahawa KPN Musa Hassan adalah saksi utama SPRM yang telah memberikan keterangan semasa perbicaraan Ramli berkaitan dakwaan penyalahgunaan kapalterbang Cessna milik PDRM bagi kepentingan peribadi.

Keterangan Musa penuh dengan putar belit hingga kan Hakim Supang Lian dari Mahkamah Sesyen Kota Kinabalau menggelar Musa sebagai penipu dan segala keterangannya telah diketepikan. Ini sudah tentu menjejaskan kredibiliti Musa sebagai seorang Ketua Polis Negara.

Hakim boleh sebut kepada seorang berjawatan penting seperti itu sebagai penipu ? Tidakkah ini satu kemaluan yang amat besar bagi sebuah negara yang sedang membangun ini?

Sangat mengaibkan.Tetapi entah tebal macam manalah kulit muka Musa ini.Apabila Datuk Ramli Yusuff dibebaskan daripada dakwaan tidak mendedahkan aset minggu lalu, kini tidak ada jalan pilihan bagi Musa selain bersara dari jawatan tersebut.

* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.

--------------------------------- 
YUSZ : mesti dibaca dan difahami... jenayah yang banyak bukan juga kesalahan KPN seorang... tetapi PM juga!

Tiada ulasan: