Isnin, Mac 22, 2010

Gunung Berapi diselaputi ais mula mengamuk! Antara yang unik di akhir zaman..



 
  
Alangkah indahnya dunia, tapi tidak kekal lama

  
Ingatlah Allah di mana sahaja..
----------------------------------------------------------------------

Gunung berapi meledak (bharian.com.my)

2010/03/22

REYKJAVIK: Pihak berkuasa memindahkan beratus-ratus orang selepas sebuah gunung berapi meletus di bawah satu glasier di selatan Iceland, kata agensi perlindungan awam Iceland, semalam.

Letusan itu berlaku sekitar jam 11.30 malam kelmarin waktu tempatan di bawah glasier Eyjafjallajokull, glasier kelima terbesar di Iceland. Gunung berapi itu diselaputi lapisan ais. 
----------------------
yusz : Sebagai tambahan info >>>

Gunung berapi Eyjafjallajökull meletup 2010

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Gunung berapi Eyjafjallajökull meletup 2010 pada 21 Mac 2010 di pulau glasier Eyjafjallajökul, Iceland. Gunung berapi ini memuntahkan asap setinggi 1 km tinggi dan lava dari beberapa kawah sepanjang keretakan . Ancaman banjir mungkin berlaku kerana lava akan mencairkan glasier dan retakan semakin besar. Ia boleh berakhir besok, boleh berlangsung selama satu atau dua tahun, tetapi ini letusan kecil
Iceland terletak pada garis gunung berapi antara Plat Atlantik yang relatif sering meletup. Namun begitu, penduduknya jarang-jarang dan hanya sedikit bahaya. Saintis memantau glasier Eyjafjallajökull yang aktif sejak 1821. Berlaku 21 letupan di Britain sejak 1963. 

Letupan pada 1973 di Kepulauan Westmann tidak menimbulkan korban.
Ahli Geofizik Magnus Tumi Gudmundsson menyatakan tiada cara untuk meramalkan bila akan berlaku gunung berapi dan selama mana.

[sunting] Kesan

500 penduduk di sekitar dipindahkan demi keselamatan mereka. Tiada ada lecederaan dan kerosakan hotel dilaporkan. Pasukan Palang Merah ditempatkan untuk membantu penduduk dan pelancong pindah.Ketua polis Kjartan Thorkelsson menyatakan pemindahan berjalan lancar.

Penerbangan dari dan ke Britain dibatalkan kerana risiko bahawa awan abu akan mengganggu penerbangan. Pesawat dari Seattle dan Orlando Amerika Syarikat dihalakan ke Boston. 1300 pelancong terkandas di lapangan terbang di Britain .[1]

Tiada ulasan: