Rabu, Februari 03, 2010

Ketua Pemuda Pas Malaysia di China! Satu Sejarah Baru! Allahu Akbar!

Menjadi Tetamu Kerajaan China 

(dari blog Ust Nasyarudin- Ketua Pemuda Pas Malaysia)

yusz felda : *** saya sebagai ahli Pas, rasa berbangga dengan gambar-gambar ini, melambangkan bahawa Pas mempunyai kemampuan untuk memimpin masyarakat dalaman bahkan diterima masyarakat dunia. 

--------------------------------------------------------------------------

Esok kami dijadualkan pulang melalui Guang Zhou ke Kuala Lumpur pada jam 2 petang . Insyaallah , kami dijangka tiba di KLIA pada jam 8 malam sebelum berangkat pula ke Himpunan Pemuda PAS Perak [ HEMPAP ] pada keesokan harinya [ 31 January 2010 ] .

Mendapat taklimat mengenai sejarah pembentukan negara China dan perkembangannya sehingga hari ini di Beijing Planning Exhibition Hall .

Majlis perpisahan sebelum kami dirai pulang oleh Dr Jimmy Lim S.H

Bergambar kenangan di hadapan bangunan Parlimen of China

Kami dibawa melawat ke beberapa kawasan larangan di dalam Parlimen mereka . Ruang ini adalah ruang untuk menyambut tetamu - tetamu dari negara luar yang datang berurusan secara rasmi dengan kerajaan mereka .

National Hall menjadi ruang khas ahli parlimen mereka bersidang dan mendengar taklimat dari pihak pemerintah

Dataran ini adalah suatu yang sangat bersejarah bagi China Modern apabila menyaksikan berlakunya peristiwa berdarah tahun 1989 . Kebangkitan golongan mahasiswa [ Toliban ] China menuntut Demokrasi dan gerakan mereka berjaya dipatahkan oleh pihak kerajaan pada masa itu . Namun akhirnya semangat kebangkitan mahasiswa tersebut membawa ruh demokrasi dalam kerajaan China hari ini , biarpun mereka masih kekal dengan kerajaan Komunis .

Wednesday, 27 January 2010

Islam dan Tamadunnya di Beijing


Mendengar taklimat perkembangan Islam dan gerakannya di China oleh Haji Ali Mudir Pengajian Islam di Masjid Niu Jie Beijing .


Kelas pengajian fardhu ain di Masjid Niu Jie Beijing

Masjid ini telah berusia ribuan tahun .

Kenangan bersama Mudir Haji Ali dan Haji Tumaga


Al marhum Syeikh Ahmad Burthani dari Iran dan Syeikh Abdul Qader al Bukhari dari Uzbekistan yang pernah menjadi tenaga pengajar utama mendidik ummat Islam di Beijing lebih 700 tahun yang lalu .

Papan tanda " Halal "



Masjid Niu Jie dibina oleh seorang ilmuan dan dermawan yang bernama Syeikh Nasrudin . Ini membuatkan saya sedikit rasa bangga kerana diberi nama serupa .


Menjamu selera di sebuah restoran muslim yang telah berusia 170 tahun . Makanan mentah sebelum diproses dibawa langsung dari Monggolia .

Bersama Akhi Lokman seorang pelajar lepasan Maahad Muhammadi Kelantan yang kini menyambung pelajarannya di Beijing untuk mendalami bahasa Mandarin .

Tuesday, 26 January 2010

Delegasi DPP Pusat ke Beijing


Bersama President Beijing Municipal Agencies in Beijing Business Association dan Dr Jimmy Lim S.H [ bertali Leher Kuning ] Chairman Sino - Sin Hallmark
[ Beijing ] International Trading co. Ltd

Slogan Perjuangan dan Perniagaan kami :
Mengambil berat Perkampungan , Pertanian dan kasih kepada Petani .


Diskusi mengenai masa depan pasaran Agro Product di China dan peluang Malaysia membuat pelaburan di China . [ di pejabat Agro Hyper Market in Beijing ] yang bakal siap dan beroperasi sebelum Mei nanti .]

Kami dibawa melawat Agro Hyper Market pertama di Beijing
setinggi 3 tingkat seluas 28 ribu meter persegi .



Kerja - kerja jugak , sms dari isteri mesti segera di jawab
walau jari hampir kaku kerana terlalu sejuk

Tengok dengan siapa saya bertemu ... bukankah ini Chow Yun Fatt , pelakon filem Hong Kong yang terkenal itu ? kenapa tidak percaya ?







Mohd AdramBendahari DPP Pusat penuh yakin memberikan penjelasan berkait dengan peluang perniagaan yang boleh dimanafaatkan oleh kedua - dua pihak di Malaysia dan China

Tekun membuat presentation sambil cuba memahamkan kedudukan Islam dan perjuangan pemudanya di Malaysia .



Salji kini meliputi bandar Beijing dengan suhu - 10 darjah celcius



Tiada ulasan: