Selasa, November 24, 2009

Laporan Tragedi Bukit Antarabangsa-RAHSIA? .. kawasan orang elit lah katakan.. :(




Harakahdaily

SHAH ALAM, 23 Nov: Kerajaan negeri Selangor terpaksa menarik balik cadangannya membuka membuka laporan tragedi tanah runtuh Bukit Antarabangsa kerana ia telah diklasifikasikan rahsia oleh Jamaah Menterii, kata Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim

Katanya, kerajaan negeri Selangor menghormati hak penduduk Bukit Antarabangsa untuk mengetahui kandungan laporan yang mengakibatkan terjadinya tragedi tanah runtuh pada 6 Disember 2008 yang mengorbankan lima nyawa penghuni di situ.

Bagi menjamin kepentingan terhadap keselamatan penduduk berkenaan, Kerajaan Negeri menerusi kuasa Menteri Besar pada Seksyen 2C Akta Rahsia Rasmi, mengambil keputusan untuk mengubah semula status laporan tersebut yang diklasifikasikan sebagai “rahsia” oleh Kementerian Kerja Raya, kata Khalid dalam satu kenyataannya hari ini.

Menurut Khalid, kerajaan negeri sekarang berazam supaya salinan-salinan laporan tersebut diedarkan kepada orang awam dan mengarahkan Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) membuat beberapa salinan dan menjual kepada penduduk terlibat dengan harga berpatutan bermula hari ini.


Bagaimanapun, ekoran pengumuman kerajaan negeri pada mingggu lepas, Kerajaan Persekutuan lantas mencabar keputusan tersebut dan memberi amaran supaya kerajaan negeri jangan mengubah status laporan berkenaan.

Sebelum ini kerajaan negeri ada menulis kepada Kementerian Kerja Raya mengenai keputusannya itu dan meminta Kementerian berkenaan melakukan perkara yang serupa demi kepentingan orang awam.

Bagaimanapun, Kementerian hari ini mengatakan ia tidak boleh membuat keputusan mengenai perkara tersebut kerana yang klasifikasi rahsia telah dibuat oleh Jemaah Kabinet.

"Oleh yang demikian, Kerajaan Negeri tidak boleh meneruskan keputusan untuk mengumumkan perincian laporan tersebut," kata Khalid.
---------------------------

yusz felda : rahsia apa lah sangat.. Memali mati sampai 13-14 orang.. tak rahsia pun.. orang semua tahu.. itu orang kampung.. ini kawasan elit.. apa nak dirahsia, semua pandai belaka.. tutup sekejap.. tapi akan tahu jugak... hebat sangat ka Jemaah Menteri putuskan satu isu 'rahsia'? memang hebat.. tapi tengok isu lahh..

Tiada ulasan: