Ahad, Oktober 18, 2009

Taufan Ketsana> Taufan Parma > Taufan Lipit Terus Ke Manila?

Taufan Lupit pula badai utara Manila(bharian.com.my)

Ribuan penduduk diarah segera berpindah

MANILA: Gabenor wilayah utara Filipina, Nestor Fengwan mengarahkan berpuluh-puluh ribu penduduk di kawasan yang dilanda taufan baru-baru ini meninggalkan kediaman mereka apabila satu lagi taufan baru, Lupit, dijangka melanda.

Jabatan kaji cuaca melaporkan, Lupit, perkataan Filipina yang bermaksud 'kejam', mengumpulkan kekuatan sepanjang malam dan berubah menjadi taufan dengan kelajuan angin dari 130 kilometer meningkat kepada 160 kilometer sejam.

"Disebabkan landskap yang berbukit dan dihuni lebih 1.2 juta penduduk, bandar kawasan berkenaan adalah zon bahaya," kata Luces.

Oleh itu, penduduk yang tinggal di kawasan tanah rendah, dekat lurah dan cerun gunung adalah paling perlu dipindahkan.

Pusat Amaran Taufan Bersama kendalian tentera Amerika Syarikat di Hawaii, menjangka ribut itu mungkin mula melanda Rabu ini di wilayah timur laut, Isabela atau Cagayan sebelum bergerak ke Ilocos pada hari sama.

Di wilayah Benguet, polis diarah pergi dari rumah ke rumah bagi meminta penduduk berpindah sebelum taufan baru melanda, selepas sekurang-kurangnya 288 orang terbunuh dalam kejadian tanah runtuh berikutan taufan Parma sebelum ini.

PASUKAN penyelamat meneruskan operasi mencari mangsa tanah runtuh di La Trinidad, wilayah Benguet selepas dilanda tuafan.

Tiada ulasan: