Rabu, September 29, 2010

Pelancaran Sekretariat PR Sabah! HARI INI DALAM SEJARAH...



sumber


Dilulus terbit oleh : bayugunung Wednesday, September 22, 2010



Kota Kinabalu: Sekretariat Pakatan Rakyat Sabah akhirnya berjaya di wujudkan selepas pelancarannya di sempurnakan oleh tiga tokoh utama Pakatan Rakyat iaitu Timbalan Presiden PAS, YB Ustaz Nasharudin Mat Isa, Ketua Umum PKR Datuk Sri Anuar Ibrahim dan Penasihat DAP YB Lim Kit Siang.

Ketiga-tiga tokoh tersebut telah menandatangani tiga buah plat rasmi penubuhan Sekretariat pada majlis makan malam pelancaran yang diadakan di Hotel Putera dengan motonya “Selamatkan Sabah, Selamatkan Malaysia”.

Timbalan Presiden PAS Ustaz Nasharudin Mat Isa dalam ucapannya berkata, pelancaran ini merupakan anjakkan baru dalam politik di Sabah kerana masyarakat Islam dan bukan Islam boleh duduk bersama berbincang mengenai sesuatu isu dasar merentasi tembok agama dan bangsa.

“ini bermakna, masyarakat di Sabah sudah berjaya keluar daripada propaganda yang sering ditiupkan oleh Barisan Nasional bahawa hanya mereka sahaja yang boleh memperjuangkan nasib masyarakat disini”

Sebelum ini katanya, Umno-Bn adalah punca kepada wujudnya prasangka yang tidak baik dikalangan masyarakat di negara ini dengan memberikan imej yang buruk kepada perjuangan Pakatan Rakyat.

“ini kerana konsep muafakat dalam Umno-Bn berbeza dengan Pakatan Rakyat yang mengutamakan sikap toleransi, bersatu pada perkara yang sama dan saling bermaafan terhadap prinsip yang berbeza, jelas beliau.

Dalam hal wujudnya kepelbagaian bangsa dan agama di negara ini, PAS kata beliau berpegang kepada prinsip bahawa orang Islam adalah saudara seagama manakala non-muslim adalah saudara sesama manusia.

Tambah beliau lagi, Umno-Bn telah memerintah selama 53 tahun namun Sabah yang kaya dengan hasil buminya masih kekal pada kedudukan negeri termiskin di Negara ini.


“Apa yang mahu di wujudkan oleh Pakatan Rakyat di Sabah ini adalah jauh lebih baik daripada apa yang dilakukan oleh Umno-Bn sebelum ini”

Beliau mengambil contoh di negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat yang berjaya mempertingkatkan aspek kebajikan untuk rakyat dan mentadbir dengan cekap dan amanah.

Sementara itu, Datu Seri Anuar Ibrahim mengulangi tawaran yang akan diberikan oleh Pakatan Rakyat jika dapat memerintah nanti iaitu memberikan kuasa autonomi kepada kerajaan negeri untuk menentukan beberapa perkara yang disekat oleh kerajaan Barisan Nasional sebelum ini.

Katanya, isu pokok yang perlu diselesaikan segera iaitu kemiskinan masyarakat bumiputera yang semakin parah dan isu ini boleh diselesaikan jika wujudnya kesatuan yang baik dikalangan masyakat di Sabah dengan menolak Umno-Bn pada PRU ke-13 nanti.

Tegas beliau, faktor utama yang menghalang kepada penyatuan dikalangan masyarakat pelbagai kaum di Sabah iaitu fahaman sempit perkauman yang ditanam oleh Umno-Bn selama ini.

Manakala Kit Siang dalam ucapannya pula berkata, pelancaran ini merupakan tanda permuafakatan yang mantap Pakatan Rakyat untuk menewaskan Umno-Bn pada PRU ke-13 nanti.


---------------------
RESPON : UMNO DALAM KETAKUTAN..

Tiada ulasan: