Selasa, Mei 11, 2010

Artis Pitbull dan Inul Darastita dibenar mengadakan konsert walaupun jelas persembahan mereka sebelum ini melanggar hukum hakam agama dan budaya Islam???



Nasharuddin Mat Isa   
Kenyataan balas dari Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (Puspal) menyebut, “Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) melalui Puspal sentiasa mengambil pandangan berat mengenai kemasukan artis luar ke negara ini supaya ianya sentiasa selari dan mematuhi nilai-nilai budaya dan tatasusila rakyat Malaysia”.




“Justeru itu, semua permohonan yang dikemukakan untuk membawa masuk artis luar akan melalui proses penapisan yang ketat sebelum ianya diluluskan. Agen yang mewakili pihak artis luar dan diri artis yang berkenaan harus menandatangani surat persetujuan untuk mematuhi segala syarat dan peraturan yang ditetapkan untuk mengadakan persembahan di Malaysia. Antara yang terpenting dalam peraturan ini ialah melarang sebarang tingkah laku, percakapan, lirik lagu dan juga pakaian yang mengaibkan atau bersifat lucah. Pitbull berjanji tidak akan melakukan sebarang tindakan, percakapan dan berpakaian yang tidak senonoh jauh lagi menyanyi lagu-lagu berunsur lucah”.
Dari kenyataan balas tersebut ternyata kelulusan dibuat tidak berlandaskan apa yang termaktub di dalam syarat ketetapan kemasukan artis luar. Juga kita sedia maklum bahawa peminat akan mengharap artis kesayangan mereka di dalam sesebuah konsert untuk menyanyikan lagu hit yang mereka gemari.
Ini jelas bercanggah dengan kenyataan Puspal “jauh lagi menyanyi lagu-lagu berunsur lucah”.Yang pasti pihak Puspal tidak menjawab persoalan kami yang bertanyakan, kenapa membenarkan konsert berlangsung selama 12 jam tanpa henti dari 7 malam hingga ke 7 pagi hari berikutnya, yang mana ianya telah melanggar garis panduan durasi persembahan sesebuah konsert.
Seperti yang sedia termaktub, sesebuah persembahan konsert di tempat awam tidak boleh melebihi jam 12 malam dan jika mempunyai sebab-sebab tertentu mungkin dibenarkan sehingga 1 pagi. Juga bagi sesebuah kelab hiburan dan disko, ianya dibenarkan untuk beroperasi sehingga pukul 1 pagi ataupun 2 pagi. Juga bukankah pengharaman promosi di tempat awam terbuka diharamkan kepada jenama minuman keras? Penaja dan tema utama Konsert 12 Jam ini ialah LIVE WITH CHIVALRY. Penaja utama ialah jenama arak CHIVAS REGAL. Untuk acara ini menggunakan nama samaran LIVE WITH CHIVALRY.
Kita sedia maklum lagu hit Pitbull ialah Hotel Room Service, I Know You Want Me. Ini bermakna Pitbull sudah semestinya mempersembahkan kedua-dua lagu ini di pentas konsert. Bayangkanlah muda-mudi kita berhibur sambil menyanyikan lirik tersebut dengan penuh penghayatan selama 12 jam tanpa henti sambil dikelilingi oleh pergaulan bebas lelaki dan perempuan yang sudah pasti menimbulkan rangsangan sesama mereka.
Mari kita renungi petikan lirik dua lagu Pitbull.
Budaya seks bebas dan menggalakkan sesi seks beramai-ramai.
Forget about your boyfriend 
And meet me at the hotel room
You can bring your girlfriends 
And meet me at the hotel room (x2)
Bring your girls, whatever the night
Your man just left, I'm the plumber of the night
I'll check your pipes, oh, you're the healthy type
Well, here goes some egg whites
Now gimme that sweet, that nasty gushy stuff
Let me tell you what we gon' do
2 plus 2, I'm gonna undress you
Then we're gonna go 3 and 3,
you gon' undress me
Then we're gon' go 4 and 4,
we gon' freak some more, but first
(Lagu: Hotel Room Service)
Menggalakkan budaya hisap ganja dan pengambilan dadah sebagai rekreasi
I Smell That Sticky Icky 
Who Got That Sticky Icky 
I Got That Sticky Icky, Icky, Icky 
Who Got That Sticky (Me Too) 
U Know Tha Drill 
Break It Up 
Roll It Up 
Light It Up 
Smoke It Up 
Now Puff, Puff Pass Wit Yo Punk Ass 
U Messin Up The Rotation 
That Thang There Burnin Fast 
This Ain't A Joke, Stop PlayinMessed Up 
High As A Kite 
Now Roll The Next One 
And Pass Me The Light 
Cuz We Ready (Fa Sho) 
Ready (To Go) 
Ready (To Blow) 
Let's Roll It's Heavy Cake And Druggin It 
So Heavyweight We Smuggle It 
Puff, Puff Pass Wit Yo Punk Ass
(Lirik lagu Sticky)

Proses kelulusan kemasukan artis luar dan kesesuaian mereka untuk membuat persembahan di negara kita memang terletak di tangan Puspal. Ahli-ahli Jawatankuasa Puspal bukan sahaja terdiri daripada kakitangan Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) tetapi terdiri daripada beberapa agensi kerajaan yang lain yang mana di antaranya ialah Kementerian Keselamatan Dalam Negeri; Jabatan Imigresen Malaysia, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Melihat kepada barisan ahli jawatankuasa yang disenaraikan, ianya diwakili oleh mereka-mereka yang arif dan memahami baik dan buruk sesuatu persembahan mahupun permohonan.

Adalah difahamkan dari sumber kami, sebenarnya pihak Puspal telah menolak Pitbull dari mengadakan konsert di Malaysia dari penghujung tahun lepas lagi. Permohonan telah dibuat oleh sebuah syarikat yang lain dan bukan penganjur sekarang.

Apabila syarikat kedua (yakni penganjur konsert kali ini) membuat permohonan, difahamkan pihak Puspal sekali lagi menolak hasrat mereka sepertimana yang dilakukan terhadap syarikat pertama. Tetapi apa yang kami fahamkan, pihak syarikat kedua telah membuat rayuan yang mana Jawatankuasa Rayuan telah menggunakan kuasa mutlak/veto mereka untuk membatalkan keputusan majoriti Puspal lalu membenarkan konsert ini berlangsung.

Telah berulang kali Jawatankuasa Puspal tidak meluluskan permohonan Pitbull tetapi Jawatankuaa Rayuan yang terdiri daripada Ketua Setiausaha KPKK ;Timbalan Ketua Setiausaha  (Kebudayaan) KPKK dan  Urus Setia - Setiausaha Bahagian Dasar Kebudayaan  KPKK telah mempergunakan penetapan tatacara sendiri untuk membatalkan keputusan majoriti lalu membenarkan Konsert Pitbull ini untuk terus diadakan.

Persoalannya, kenapa permohonan dan rayuan syarikat kedua diluluskan sedangkan syarikat pertama memohon terhadap artis yang sama, double standard (pilih kasih?).

Mungkin rasional untuk meluluskan permohonan syarikat kedua ialah seperti kenyataan balas Puspal ialah “Pitbull adalah hanya satu daripada kumpulan-kumpulan artis yang akan membuat persembahan dalam Festival Muzik yang akan diadakan di Genting Highlands pada 15 Mei 2010.  Festival Muzik ini melibatkan persembahan daripada DJ dan artis tempatan serta DJ antarabangsa lain.  Dalam Festival Muzik ini, persembahan Pitbull hanya 1 jam 30 minit”.

Yang menghairankan; walaupun dengan segala fakta kandungan lirik lagu Pitbull yang secara jelas berlandaskan unsur-unsur negatif; tetapi masih lagi mendapat kelulusan dari pihak Jawatankuasa Rayuan? Juga Konsert 15 Mei selama 12 jam yang akan berlangsung di Arena Tertutup Bukit Kiara bukan sekadar konsert tetapi melibatkan budaya muzik house dan techno yang membawa budaya arak, dadah, seks dan pergaulan bebas. Penglibatan secara terbuka penaja utama iaitu jenama minuman keras yang menggunakan tema LIVE WITH CHIVALRY.

Merujuk kenyataan lepas Timbalan KSU Datuk Mohammed Mohd Daud di akhbar MALAY MAIL 13 Julai 2009.
http://www.mmail.com.my/content/7864-conflicting-rules-concert-organisers

Deputy secretary-general of Information, Communication and Culture Datuk Mohammed Mohd Daud said there is nothing vague about the ruling and that it had always been that way since Puspal was established. (Puspal is the Central Agency for the Application for Filming and Performance by Foreign Artistes set up in 2001). Mohammed's confirmation took the floor by surprise considering that many concerts in the country had international acts that were sponsored by liquor or tobacco companies. Asked how these events were allowed, Mohammed said this was because Puspal did not have any knowledge about the type of sponsorships these concerts had."If we are not informed that these events are sponsored by these companies, then how are we to know?" he told Malay Mail. ."We can act accordingly if Puspal has knowledge that a concert has breached its guidelines."He pointed to R&B singer Akon's concert in Kuala Lumpur, which has been rescheduled from July 2 to Oct 24. Mohamed said the Akon show was ordered stopped by Puspal after it had confirmed that Chivas sponsored the concert. Akon can go on, he said, provided that no liquor or tobacco companies are involved.

Beliau berkata bahawa yang pihak beliau dan Puspal  tidak mendapat maklumat terperinci berkenaan penaja konsert sebelum ini. Kami boleh bertindak jika dimaklumkan lebih awal. Satu contoh ialah penangguhan konsert AKON dari Julai 2 ke Oktober 24, 2009 lalu apabila mendapat kepastian bahawa Chivas menjadi penaja konsert tersebut. Persoalan masa kini dengan Pitbull. Bukankah nyata yang Tema LIVE WITH CHIVALRY adalah tema “samaran: kepada penaja sebenar konsert ini? Bukankah makluman awal telah dilakukan untuk pihak Puspal membuat siasatan dan pemantauan?
Apa yang difahamkan ianya berkonsepkan konsert terbuka dengan persembahan utama ialah DJ memutarkan lagu untuk pesta tarian sambil diselang seli dengan persembahan artis seperti Pitbull ini. Memang kita sebuah negara liberal tetapi ini akan mengulangi peristiwa konsert terbuka 2008 yang bertemakan Festival World Muzik di tepi pantai di Port Dickson tetapi sebenarnya mempunyai konsep yang sama seperti yang ingin diadakan di KL May 15 ini. 

Festival Muzik Port Dickson ini telah dicemari oleh perlakuan minum arak dan amalan dadah juga pergaulan seks secara terbuka.
Amatilah petikan lirik lagu Pitbull dan rakan-rakannya untuk membayangkan pengaruh dan kesannya terhadap pengunjung acara tersebut. Bayangkanlah juga muda-mudi kita berhibur sambil menyanyikan lirik tersebut dengan penuh penghayatan sambil dikelilingi oleh pergaulan bebas lelaki dan perempuan yang sudah pasti menimbulkan rangsangan sesama mereka. Untuk durasi 12 jam apa-apa boleh berlaku.

Petikan artikel dari akhbar The Star May 12 , 2008. http://thestar.com.my/metro/story.asp?file=/2008/5/12/central/21218783
Residents of Port Dickson are unhappy that the seaside town is being used by certain quarters to promote booze, drugs and promiscuity among the young. Port Dickson assemblyman M Ravi said a recent wild party at the seaside was a real shocker to him and the community here. The two day event themed '2 Days of Freedom' was supposed to be a 'fusion of music, visual arts, cuisine and beach activities'.He said that such parties did more damage to the young than promote tourism. “I made a surprise visit to a so called world music event in the wee hours of Saturday morning and what I saw was shocking. “Thousands of teenagers, many drunk and wearing skimpy clothing were misbehaving and some were even involved in substance abuse,” he claimed.

Penduduk Port Dickson tidak gembira bahawa bandar tepi pantai ini dipergunakan oleh sesetengah pihak untuk mempromosikan arak dan pergaulan bebas sesama anak-anak muda. Ahli assembli Port Dickson, M Ravi berkata parti liar yang baru berlaku memberi kejutan kepada beliau dan masyarakat setempat. Acara 2 hari yang bertemakan “2 Hari Penuh Kebebasan” pada dasarnya bertemakan “Gabungan muzik, seni visual, pemakanan dan aktiviti tepi pantai”.
Parti sedemikian lebih membawa kemudaratan kepada muda-mudi daripada mempromosikan pelancongan. Saya telah membuat pemantuan ke acara yang diwar-warkan sebagai Acara Muzik Sejagat (world) di hening pagi Sabtu dan apa yang saya lihat ialah ribuan muda-mudi dalam keadaan mabuk dan berpakaian menjolok mata dan buruk perilakunya dan ada juga terlibat dengan penyalahgunaan bahan perangsang.

Persoalannya, adakah Peristiwa Port Dickson Akan berulang di bumi Kuala Lumpur Mei 15 ini? Durasi 12 Jam dari sebelum Maghrib dan terbit fajar selepas Subuh mengundang situasi yang lebih meruncing dari Port Dickson.


Kami ingin merakamkan sekalung tahniah kepada Resorts World Genting kerana membatalkan acara 15 Mei ini diatas sebab teknikal. Juga kemungkinan ianya tidak dapat diadakan kerana tidak mendapat kelulusan dan persetujuan dari pihak Majlis Daerah Bentong.

Jika inilah sebab teknikal yang menyebabkan pembatalan konsert ini di bumi Genting Highlands maka pihak PAS memberi sanjungan dan penghargaan kerana pihak-pihak ini bukan sekadar mementingkan keuntungan tetapi mempertahankan kesejahteraan dan ketenteraman rakyat Malaysia supaya tidak didedahkan kepada elemen-elemen dan unsur-unsur negatif yang boleh memudarat dan memesongkan akhlak mereka.

Jika ianya boleh berlaku di bandar Port Dickson; apatah lagi Kuala Lumpur yang lebih terdedah kepada elemen budaya metropolitan, mengulangi peristiwa sedemikian. Dengan ini kami amat mengharap kebijaksanaan dan kewibawaan DBKL untuk tidak membenarkan Konsert 12 jam ini di mana-mana jua lokasi di Kuala Lumpur demi memelihara masyarakat muda ibukota dan negara amnya dari elemen budaya negatif ini walaupun kelulusan Jawatankuasa Rayuan Puspal menjadi faktor untuk membenarkan mereka mengadakan Konsert 12 Jam ini. 
----------------------------
respon : Masya allah!!! Jika begitu cara lagaknya Pitbull.. mcm mana Kerajaan Malaysia susah nak HARAMKAN? Agaknya konsert Inul yang dijangka diadakan pada hujung Bulan Mei di Tawau nanti pun akan jadi mcm tu jugak.. kita berserah kepada Allah selepas berusaha.. usaha terakhir ialah mengadakan DEMO??? Kita akan ajak kaum muslimin dan muslimat membantah penganjuran ini!!!

Berikut sedutan dari laman web Muzik Pitbull :
[ http://www.pitbullmusic.com/my/blog/12-hours-pitbull-malaysia ]

12 Hours-Pitbull in Malaysia!

Come May 15th 2010, get ready for the event at the year at The Mushroom Farm, Genting Highlands. Presenting the 1st dance music festival of its kind in Malaysia, “12 Hours” features an all-star line-up of the current hot acts of its genre. This unique global event aims to deliver high energy performances and showcase some of the biggest acts. “12 Hours” crosses and transcends dance music boundaries featuring R&B, House, Trance and Electro music all in one night, one stage. Representing R&B, straight out of Miami its Mr.305 Pitbull making his debut performance in Malaysia. From his 1st dance hit ‘Culo’, Pitbull has never looked back since creating a global movement at clubs all over the world with his high-energy music ‘Krazy’, ‘I Know You Want Me’ and ‘Hotel Room Service’. Get ready for a night of serious partying! Get ready for the event of the year and an unforgettable experience as the world’s top acts rock the crowd 5000 feet up in Genting Highlands. Tickets are on sale now. Guest entries are RM 188 and VIP entries are RM 248. For further information, log on to www.marctensia.com or visit www.axcess.com.my.

Comments for this Blog post

awsome

at last Malaysia..waited too long...hopin ta catch ya ther..love,ur hawt mammita..Smile

Re:

I was just at The Rave in Milwaukee two nights ago seeing Owl City (WOOT) and they played your song, I wish i could see u sing on my b-day. ugh.oh well, u keep singing your emotion
____________________________________________________________
Atlanta plastic surgeon * Tulsa plastic surgeon * Gynecomastia * Plastic surgery los angeles * Plastic surgeon orange county

Pitbull you're the best! You

Pitbull you're the best! You were so awesome at Supafest, I loved your performance!! Please come back to Melbourne I love you!!!!

Loved it Stoked for the next

Loved it Smile Stoked for the next issue :3 so then i just had to have it as my ringtone <3 .
__________________________________________________________
plastic surgeon beverly hills | printed lanyards | magnetic badges | eye drops for cataracts | breast augmentation charlotte

Woooo hoooo !

Great news ! Finally in MALAYSIA !
Please update us on the other acts performing as well !
Cheers !

Tiada ulasan: