Isnin, Januari 17, 2011

Khidmat Cikgu Mala (calon Pas di DUN TENANG) terus bersama masyarakat

SUMBER
Ismail Hashim   
LABIS, 17 Jan: Dewan Muslimat PAS Pusat berharap pengundi dalam Dun Tenang menjadikan pilihan raya kecil (PRK) pada 30 Januari ini sebagai antara langkah menilai khidmat berbeza wakil rakyat Pakatan Rakyat (PR) selama ini.

Ketuanya, Ustazah Nuridah Salleh berkata, lihatlah bagaimana Kerajaan Kelantan sudah berjaya ditadbir dengan baik sejak 20 tahun lalu corak pemerintahan Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, Kedah dan Pulau Pinang sejak tiga tahun lalu.

Menurutnya, pengundi Tenang boleh melihat dengan lebih dekat lagi berdasarkan bagaimana kelainan perkhidmatan yang ditunjukkan oleh enam wakil rakyat PR dalam Dun Johor sejak Mac 2008.

(Gambar: Normala di samping suami, Makrof Abd Mutalib.)

Daripada enam wakil PR itu, dua darinya adalah dari PAS iaitu Dr Mohamad Taslim di Dun Maharani dan Dr Sheikh Ibrahim Sheikh Salleh (Sungai Abong) sekaligus membuktikan rakyat di Johor juga mampu membuat perubahan ke arah terbaik.

"Setelah melihat perbezaan ketara bagaimana kejayaan PR memerintah empat negeri dan peranan mereka di Dun Johor, menjadi kewajipan untuk pengundi di Dun Tenang khususnya bijak merebut peluang terbuka luas memilih calon PR dalam PRK 30 Januari ini," tegasnya.

Pengundi dan rakyat yang berada di dalam Dun Tenang ini, jelasnya, akan merasakan khidmat bakti yang bakal ditunjukkan oleh Cikgu Normala Sudirman yang selama ini memang sudah sering bersama rakyat setempat.

Jawatan yang diamanahkan kepada beliau sebagai Penyelia Pusat Aduan Rakyat Dun Tenang yang berpejabat di sini, memang mendedahkan beliau dan orang ramai demi memudahkan urusan kebajikan diuruskan dengan sebaik-baiknya.

Ketika diminta komennya bila calon Muslimat dipilih kali ini, Ustazah Nuridah mengucapkan syukur ke hadrat Allah SWT kasih khususnya kepada pimpinan PAS dan PR amnya kerana memberikan laluan kepada calon Muslimat bertanding di Tenang.

Justeru, tegasnya, pimpinan Muslimat di semua peringkat dan Wanita PR akan berusaha bersungguh-sungguh dalam usaha memenangkan calon penegak kebenaran dalam PRK kali 14 selepas PRU 12 pada 2008 lalu.

"Kami merancang untuk turun ke semua tempat dan bertemu dengan setiap pengundi di Dun Tenang bagi menyampaikan hasrat murni PR untuk memberikan khidmat serta kebajikan rakyat," jelasnya.

Ustazah Nuridah akui mengetahui penglibatan Cikgu Mala dengan PAS sejak zaman belajar lagi di bawah kepimpinan Dr Rosni Adam yang ketika itu bekerja di Johor pertengahan 1990an.

Tambahnya, di sinilah terbukti kesungguhan calon PAS ini kerana berusaha mendekatkan diri dengan jamaah seterusnya dipercayai sebagai Setiausaha Dewan Muslimat Kawasan Labis, seingatnya ketika Dr Rosni sebagai Ketua Muslimat Labis pertama.

Setelah itu, mereka sering bertemu di dalam banyak program parti sementelahan jawatan yang dipegang masing-masing menyebabkan hubungan mereka menjadi semakin akrab.

Sejak dua tahun terakhir ini, bila Cikgu Mala dilantik menjadi Exco Dewan Muslimat PAS Pusat selaku Pengerusi Lajnah Pendidikan dewan itu, mereka memang kerap bertemu.

Ekoran mengenali beliau dengan rapat, Ustazah Nuridah berani mengatakan, Cikgu Mala mempunyai perawakan menarik sebagai seorang yang bekerja keras demi mencapai cita-cita besarnya.

Dalam hal ini, kesungguhan beliau terbukti kerana mempunyai persiapan lengkap untuk mencapai kemenangan di dalam pilihan raya umum ke 13 nanti yang dijangka pertengahan 2011.

Malah segala persiapan ini mula digerakkannya bukan selepas kematian Adun BN tetapi jauh lebih awal daripada tarikh itu; sepatah kata Presiden, 'parti yang meminta Cikgu Normala menjadi calon dalam PRK ini'.

Ustazah Nuridah turut berada dalam majlis pengumuman calon PR yang dilakukan oleh Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Dataran Wayang Pacak, dekat sini malam tadi.

"Saya sendiri terperanjat sebaik sampai di Pekan Labis ini, kerana Cikgu Mala sudah bersiap untuk menghadapi PRU 13 dengan menyewa dua lot bangunan kedai.

"Perancangan ini dilakukannya dengan pejabat Dewan Muslimat di sebelahnya dengan hasrat untuk membuka kelas tusyen kepada pelajar-pelajar sekolah yang memerlukannya.

"Inilah perancangan dan ketetapan Allah SWT di mana sebelum datang PRU 13, berkunjung dulu PRK ke 14 selepas PRU 12 pada 2008 lalu," jelasnya lagi.

Selain itu, Ustazah Nuridah menyebutkan lagi antara kelebihan yang dimiliki Cikgu Mala adalah keterlibatan dengan berbagai golongan masyarakat termasuk PIBG dan Persatuan Puteri Islam.
Hasilnya, beliau telah mendapat anugerah Guru Cemerlang Daerah dan kerana itu juga, selain sebagai anak tempatan, beliau mengenali ibu bapa dan guru di merata tempat.

Orang ramai tertarik dengan stail beliau bercakap kerana memang terlatih sebagai trainer dan pemidato yang sering mengikuti program profesional itu sehingga ke Sabah.


Ustazah Nuridah bercakap berkongsi pengalaman beliau kepada Harakahdaily ketika bersama-sama dengan Cikgu Mala melawat Pasar Awam Pekan Labis, pagi tadi.

Sebelum rombongan yang turut disertai Wanita PR antaranya Ketua Wanita DAP, Chong Eng turut melawat kedai kopi, Pasar Tani Pekan Labis dan bertemu dengan masyarakat Cina di seputar lokasi berkaitan.

Nampak dengan jelas penerimaan anggota masyarakat terhadap kehadiran Cikgu Mala yang langsung tidak kekok dan terus beramah mesra dengan semua lapisan rakyat.

Kekuatan pengaruh Cikgu Mala, jelas Ustazah Nuridah terbukti kuat, bila mana arahan pihak Pelajaran Johor memindahkan tempat kerja suami calon, Cikgu Makrof Abdul Mutalib ke Johor Bharu ditarik balik.

Tiada alasan yang diberikan ekoran khabar angin kencang menyatakan isterinya bakal dipilih sebagai calon PAS dalam PRK Dun Tenang, suaminya dikatakan aktif berjamaah sejak di kampus UM lagi.

Ekoran bantahan banyak pihak termasuk hasrat mengadakan sidang media mengenai isu berkaitan serta daripada pengaruh Cikgu Mala sendiri yang banyak terlibat dalam persatuan guru, memo pindah 24 jam itu ditarik balik.

Berdasarkan peristiwa ini, Ustazah Nuridah menegaskan, inilah antara satu petanda Cikgu Mala mempunyai merit besar untuk berjaya mewakili rakyat terbanyak di Dun Tenang kali ini.

Ketua Muslimat PAS ini meletakkan harapan tinggi kepada pengundi di Tenang ini agar dapat memberikan undi mereka kepada calon PR pada 30 Januari ini.

Menurutnya, tiada siapa yang akan rugi meskipun mereka masih sayang pada Umno kerana satu Dun itu jika terlepas dari BN, ia tidak menjejaskan kedudukan BN memerintah Johor.

Sebaliknya, tegas Ustazah Nuridah, jika PR berjaya memenangi PRK kali ini, semua rakyat termasuk pengundi di Dun Tenang akan dapat merasai kelainan dan beza perkhidmatan berbanding BN selama ini.

"Kami amat berharap semua pengundi di Tenang ini akan memberikan sokongan padu mereka kepada PR, jangan takut untuk berubah demi kebaikan dan menerima tawaran khidmat kami untuk rakyat demi sebuah kebenaran.

Tiada ulasan: