Sabtu, Januari 15, 2011

Ampu: Ahli akademik macam ketua cawangan Umno

SUMBER
Harakahdaily   
KUALA LUMPUR, 14 Jan: PAS merasa hairan dengan segelintir ahli akademik pengampu yang memberi kenyataan seperti ketua cawangan Umno.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, mereka cuba berlakon seperti orang yang tidak menyebelahi mana-mana pihak, hakikatnya masyarakat kampus kenal siapa mereka itu. 

Mereka hanya memberi kritikan kepada Pelan 100 Hari Pakatan Rakyat yang dianggap boleh memusnahkan negara kerana negara akan pincang dari segi kewangan,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Tambahnya, rakyat tidak mendengar pula komen mereka mengenai projek Menara Warisan 100 tingkat yang bernilai RM5 bilion, peruntukan kepada projek Permata sebanyak RM111 juta, pada hal ia bukan sebuah kementerian, tarafnya seperti belia 4B Rembau sahaja.

“Ahli akademik pengampu ini membisu ketika wang negara difaraid kepada Apco Yahudi sebanyak RM77 juta setahun,” ujarnya.

Mereka juga, katanya tidak memberi apa-apa komen mengenai subsidi kepada penjana kuasa (IPP) sebanyak RM19 bilion, sedangkan untuk 27 juta rakyat sebanyak RM11 bilion dihapuskan.
Beliau menambah, ketika rakyat bawahan mengikat perut kerana kenaikan harga barang akibat kenaikan harga petrol, waktu ini mana suara ahli akademik pengampu itu.

Justeru, kata Idris PAS juga hendak mengingatkan kepada ahli akademik sedemikian agar jangan merosakkan nilai akademik dan memalukan status intelektual dengan memberi komen untuk mengampu dan tidak mempunyai nilai akademik.

“Mereka ini ialah kelompok yang tidak popular di kampus baik dari segi pengajaran dan penyelidikan. Kelebihan yang ada ialah mengampu penguasa negara dengan harapan untuk naik pangkat.
“Jangan kerana nila setitik, susu sebelanga rosak,” katanya lagi.

Beliau berkata, ahli akademik yang hendak menjadi pengampu dan melawan arus kebangkitan rakyat supaya memikirkan dengan matang, sekarang bukan zaman batu, tetapi zaman rakyat boleh mengetahui maklumat beribu batu. 

Sepatutnya, kata beliau sebagai ahli akademik mereka cuba membentuk pemikiran rakyat dengan berfakta, walaupun teguran itu terkena kepada Pakatan Rakyat.
“Inilah politik Malaysia yang diidam-idamkan oleh rakyat Malaysia,” ujarnya.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Allahu akbar. Saya sangat sepakat dengan ulasan akh.

Tanpa Nama berkata...

Alahamdulillah saya sangat gembira mempunyai saudara yang sangatpeduli terhadap Islam Kaffah. Saya sangat senang dengan ulsan di atas sebab itu semua sama dengan prinsip ana selama ini.