Jumaat, Januari 28, 2011

FELDA MASIH KUBU KUAT UMNO? ATAU UNDI PENEROKA KINI KEPADA PAS SECARA SILENCE PROTESTM?

ANALISIS Kempen pilihan raya kecil DUN Tenang sudah memasuki hari kelima, namun jentera PAS dilihat masih sukar untuk menyakinkan pengundi di rancangan Felda supaya memilih calon mereka sekalipun dikatakan saban hari mereka mengadakan ceramah di gugusan tersebut.

Dfelda tenangUN Tenang mempunyai tiga gugusan Felda iaitu - Felda Tenang, Felda Chempelak dan Felda Chempelak Barak - yang semuanya mengandungi 4,118 pengundi yang bakal membuat pilihan dalam pilihan raya kecil DUN Tenang pada 30 Januari ini.

Dalam pilihan raya umum yang lalu, BN menguasai ketiga-tiga gugusan Felda berkenaan dengan memperolehi sokongan mencecah 80 peratus.

Hal demikian berlaku, kerana pengundi di kubu kuat BN itu masih belum mengenali calon PAS Normala Sudirman, apatah lagi mereka masih selesa memilih BN untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi.

NONETambahan pula, masih terdapat di kalangan pengundi yang masih 'terngiang-ngiang' dengan jasa bekas perdana menteri yang yang bertanggungjawabg bertanggungyang bertanggungjawab membuka tanah rancangan Felda, Tun Abdul Razak Hussein - bapa kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak

Malah, mereka terus memuji kebaikan dan jasa bekas ADUN Tenang Ibrahim Daud - yang merupakan ayah kepada calon BN, Mohd Azahar Ibrahim, walaupun masih terdapat beberapa masalah yang 'menghurungi' mereka khususnya mengenai tanah dan rumah untuk generasi kedua felda.

"Calon BN ada datang ke sini sudah tiga kali. Kita mengetahuinya sejak ia diumum. Beliau orang kampung dan orang tuanya seorang wakil rakyat.

Kurang sambutan

mat lambok felda tenang"Orang tuanya, kita memang sokong sebab beliau bagus. Kita minta bantuan dia beri. Beliau kata sekiranya tak mampu, dia tak dapat nak tolong," kata ahli jawatankuasa peneroka peringkat kedua Mat Lambok Baharom (kanan).

Beliau yang juga peneroka generasi kedua kini mengurus hasil sawit dari 81 orang peneroka peringkat kedua.

Mat Lambok - yang menetap di felda berkenaan sejak 1963 - adalah seorang ahli jawatankuasa masjid di Felda berkenaan - berkata lebih 800 daripada 1.469 pengundi di Felda Tenang menyokong BN walaupun menyedari kehadiran PAS berkempen di kawasan berkenaan.

Malah ceramah yang diadakan di Felda Tenang oleh Pakatan Rakyat hanya dihadiri kira-kira 200 orang dan ada di kalangan mereka datang dari luar kawasan Felda berkenaan.

felda tenang hasilTamparan kepada PAS tidak terhenti di situ sahaja, apabila kini tertubuhnya penubuhan kumpulan baru, Jawatankuasa Bertindak Generasi Kedua Felda yang berusaha menyelesaikan masalah peneroka.

Hal ini dilihat sebagai tindakan bagi 'mematahkan' tindakan Persatuan Peneroka Anak-anak Felda (ANAK) yang diketuai oleh Mazlan Aliman yang merupakan ketua penerangan PAS Johor merangkap ahli jawatankuasa PAS Pusat.

Pengerusi penajanya, Masran Ahmad Sayoti semalam berkata jawatankuasa yang diketuainya tidak akan mengambil pendekatan konfrontasi seperti ANAK, apabila membangkitkan isu-isu yang berkaitan dengan Felda.

Tiada ulasan: