Ahad, Mac 13, 2011

California turut terkena tsunami

SUMBER

CRESCENT CITY, California 12 Mac - Berjuta-juta penduduk di seluruh kawasan Pasifik sempat melarikan diri ke kawasan tanah tinggi selepas menerima amaran tsunami yang lebih awal.
Kini mereka hanya perlu membersihkan kemusnahan akibat ombak besar yang turut memusnahkan kabin dan merosakkan kapal mereka.
Tsunami besar yang dicetuskan oleh gempa bumi berukuran 8.9 skala Richter di Jepun melanda seluruh Pasifik semalam, termasuk pelabuhan dan pangkalan kapal di Hawaii serta Pantai Barat negara ini dan menyebabkan bot-bot berlanggar antara satu sama lain dengan sesetengahnya dihanyutkan di ke laut.
Kawasan yang paling teruk terjejas ialah dua pekan di tepi pantai di sepanjang sempadan Oregon-California dan kerosakan akibat bencana itu dianggarkan berjuta-juta dolar.
Pusat kecemasan membunyikan siren amaran kepada orang ramai di pantai barat AS lebih nyaring daripada biasa dan semakin kuat selama beberapa jam selepas ombak besar melanda.
Dalam tempoh 10 minit selepas Jepun digegarkan dengan gempa bumi terkuat yang dicatat negara itu, pusat itu telah mengeluarkan amaran. - AP

Tiada ulasan: