Jumaat, Mac 25, 2011

VIDEO SEKS: RTC: Dendam kesumat yang tidak padam.

SUMBER
Nazli Ibrahim   
Tidak sampai 48 jam selepas 'Host tayangan perdana anda..., Dato T' yang indentitinya dirahsiakan sebelumnya, akhirnya  indentiti dalang-dalang utama dalam merencana fitnah jahat ke atas Dato' Seri Anwar Ibrahim terbongkar.

Salah seorang darinya, Pengerusi Risda, Tan Sri Rahim Thamby Chik (RTC) yang juga bekas Ketua Menteri Melaka sebelum beliau meletak jawatan gara-gara dikaitkan dengan kes rogol gadis bawah umur sekitar tahun 1993.

Ini bukanlah kali pertama penglibatan RTC sebagai dalang untuk menjatuhkan Anwar.   Ketika kes liwat 1 yang mengegarkan dunia politik negara pada tahun 1998, RTC juga dikatakan salah seorang dalang utama di sebalik tabir menerbitkan buku '50 dalil kenapa Anwar tidak boleh jadi PM'.

Selain nama beliau yang dikatakan sebagai pemilik lot premis lokasi mencetak buku fitnah tersebut, beliau turut menyertai beberapa 'road show' jelajah negara bersama Umi Hafilda dan beberapa ahli politik BN lain dalam menyebarkan fitnah jahat itu kepada rakyat.

Persoalan yang sama dengan isu penayangan video lucah baru-baru ini, mahukan masyarakat percaya bahawa tindakan RTC tersebut hanya berlandaskan kepentingan moral pemimpin dan masyarakat semata-mata sehingga ketika itu sanggup bersusah payah menjelajah untuk memberi penerangan kepada masyarakat negara ini.

Adakah masyarakat negara ini terlalu bodoh untuk mempercayai tindakan tersebut tiada kaitan dengan kepentingan politik parti yang disokong oleh RTC?

Secara umumnya, bagi kebanyakkan pemerhati yang mengikuti perkembangan politik era 80an dan 90an percaya tindakan RTC tersebut berdasarkan teori dendam beliau terhadap Anwar dalam isu rogol gadis bawah umur yang sekaligus menamatkan karier politik beliau.

Bagaimanapun, sejauh mana penglibatan Anwar dalam isu rogol gadis bawah umur ini agak kabur.  Namun  umumnya ramai yang percaya, sikap Anwar ketika masih di dalam Umno yang sukar untuk bertolak ansur dengan sebarang unsur salah laku pemimpin Umno samada skandal seks mahupun rasuah telah menyebabkan beliau mempunyai lebih ramai musuh berbanding kawan di dalam Umno.

Bagi mana-mana pihak yang pernah mengikuti rakaman mesyuarat MT Umno terakhir yang disertai Anwar bagi membela dirinya dalam tuduhan salah laku seks-meliwat, pasti akan setuju akan statement bahawa Anwar mempunyai lebih ramai musuh berbanding kawan ketika di dalam Umno lagi.

Ketika mesyuarat itu berlangsung, Anwar yang dianggap telah kehilangan taring di dalam kerajaan setelah dipecat dari jawatan TPM oleh PM beberapa hari sebelum itu telah ditentang hebat oleh beberapa Ahli MT Umno.

Hakikatnya sebelum itu, ketika Anwar masih bergelar TPM, Ahli MT yang rata-rata memegang jawatan  sebagai menteri itu sama sekali tidak berani mengangkat muka sekalipun, apatah lagi untuk berhujah dengan Anwar.

Rata-rata para penentang atau musuh Anwar ketika itu merupakan pemimpin Umno yang mempunyai fail siasatan BPR (kini SPRM) hasil siasatan badan itu yang dipercayai setelah mendapat arahan dari Anwar.

Hanya beberapa Ahli MT ketika itu yang tampak lebih neutral ialah individu yang dianggap sebagai pendukung Anwar, termasuk Muhyiddin Yassin dan Zahid Hamidi.

Kembali semula dengan kes rogol gadis bawah umur yang melibatkan KM Melaka tersebut, Anwar ketika itu juga dipercayai sebagai pemimpin yang paling berkeras mahukan tindakan diambil terhadap RTC.

Akhirnya, RTC memilih jalan terbaik dengan menerima 'nasihat' dari pemimpin tertinggi Umno untuk meletakkan jawatan beliau dalam kerajaan dan parti bagi mengelakkan sebarang tindakkan lain yang lebih memalukan.

Antara penglibatan individu lain yang paling diingati dalam isu yang sama ketika itu ialah  seorang lelaki Cina iaitu KM Pulau Pinang sekarang, Lim Guan Eng yang akhirnya merengkok selama enam bulan di penjara hanya disebabkan cuba mendapatkan keadilan untuk seorang cucu dan nenek yang bukan sebangsa dengannya.

Setelah hampir dua dekad peristiwa rogol gadis bawah umur dan kes liwat 1 berlalu, dendam kesumat RTC masih tidak pudar malahan ianya semakin membara apabila individu yang disasarkan masih ampuh mendepani satu demi satu gelombang fitnah yang melanda beliau dan keluarga.

Biarpun satu ketika RTC telah berjaya membalas dendamnya apabila berjaya menurunkan Anwar dari hanya tinggal selangkah ke tampuk kuasa dan mengaibkan nama Anwar serta keluarga ke seluruh dunia, namun ia masih tidak cukup buat insan bernama RTC ini.

Amarah dendamnya  itu adalah sesuatu yang luar biasa  buat kebanyakkan manusia biasa dan tidak akan bertepi selagi Anwar mampu berdiri mengharungi arus politik negara.

Apatah lagi kedudukan RTC yang merupakan orang kaya Melaka yang mempunyai ramai orang hubungannya dan faktor wang bukannya masalah, tentunya dengan kedudukan kewangan beliau itu, banyak perkara mampu direncanakannya.

Tiada ulasan: