Sabtu, Ogos 28, 2010

Kenyataan Ketua Penerangan- SPRM tiada kuasa?


Ustaz Idris Ahmad   
Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mahu pihak Kerajaan mempertingkatkan Intergriti dan Kuasa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) dalam langkah memerangi rasuah dinegara ini. Laporan Berita Harian pada hari ini mengenai aktiviti rasuah dan penyalahgunaan kuasa kalangan penguatkuasa Imigresen di Pulau Ketam adalah antara contoh kelemahan sistem pentadbiran negara.

Kebanjiran warganegara asing tanpa izin yang dilaporkan melebihi melebihi 2.1 juta orang merupakan ancaman besar pada negara. Tetapi amat malang kerana kehadiran mereka turut didalangi oleh penguatkuasa imigresen yang sepatutnya mengawal kemasukan warganegara asing ke negara ini.

PAS amat kecewa dengan laporan ini dan mahu Menteri Dalam Negeri dan Pengarah Imigresen mengambil tanggungjawab meletakan jawatan dan penguatkuasa yang tidak amanah ini dipecat segera.

PAS yakin bahawa rakyat masih belum melupakan insiden 20 tahanan warga Afghanistan yang melarikan diri dari Depoh Tahanan Imigresen Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada awal bulan ini dan kes 16 lagi tahanan yang berjaya melepas diri di depoh yang sama awal tahun ini.

Kelemahan urustadbir Imigresen menjejaskan kredibiliti keselamatan negara. PAS mahu rombak besar dibuat dalam organisasi Imigresen dan mahu SPRM membuat siasatan penuh kepada agensi ini dan beberapa agensi penguatkuasaan lain.

PAS juga mahu kenyataan bekas Ketua Pengarah Biro Pencegahan Rasuah-BPR (kini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia-SPRM), Datuk Shafee Yahaya yang mengatakan terdapatnya orang-orang politik dalam pentadbiran Kerajaan yang menjadi punca dan mengetuai aktiviti rasuah dan penyalahgunaan kuasa selama ini disiasat.

SPRM seharus menjadi sebuah badan yang bebas dan berani bertindak kepada mereka yang melanggar amanah rakyat termasuklah kalangan wakil rakyat dan Menteri. Kerajaan perlu serius untuk meningkatkan keupayaan SPRM dengan menambahkan kuasanya, meningkatkan jumlah anggota penyiasat serta membekalkan peralatan logistik yang sewajarnya.

PAS yakin, begitu banyak amalan rasuah yang berleluasa dalam agensi Kerajaan kerana setiap tahun Laporan Audit Negara pasti akan membentangkan kecurangan-kecurangan yang sukar diterima rakyat. Oleh itu setiap Kementerian dan Jabatan Penguatkuasaan perlu melantik satu jawatankuasa khas membanteras rasuah bagi membantu menyalurkan maklumat kepada SPRM serta meningkatkan intergriti jabatan mereka.

PAS menasihatkan agar para penjawat awam meningkatkan intergriti mereka dan menunaikan amanah rakyat dengan sebaiknya. Tidak semua penjawat awam mengamalkan rasuah tetapi kerana nila setitik, rosak susu sebelangga. PAS yakin, amalan rasuah dan kecurangan intergriti ini akan dapat dihapuskan jika pemimpin yang menguruskan kerajaan ini terdiri dari orang-orang yang amanah kerana ikan yang busuk hanya bermula dari kepalanya.

Ust. Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat.

Tiada ulasan: