Rabu, Ogos 12, 2009

PERSATUAN ANAK PENEROKA KEBANGSAAN (ANAK)

TUNTUTAN (ANAK) MEMORANDUM RAKYAT

DIANTARA TUNTUTAN DARI
PERSATUAN ANAK PENEROKA FELDA KEBANGSAAN

1. Menyerahkan caruman wang tanam semula.

Peneroka yang mengusahakannya sendiri tanpa sebarang syarat.Tindakan terkini felda memotong wang tanam semula dengan bentuk baja adalah keterlaluan.

2. Memansuhkan Techno Plant Sdn Bhd yang mengurus kebun peneroka begitu banyak sungutan terhadap tahap kecekapan pengurusan kebun, perlukan mekanisme lain termasuk peranan koperasi felda.

3. Menghentikan amalan diskriminasi terhadap peneroka felda yang mengurus sendiri kebun mereka.Dinafikan geran hakmilik, bantuan pendidikan, subsidi ternakan, tandatangan sokongan dan lain-lain.

4. Menyegerakan pemberian lot tanah kosong kepada generasi kedua dan dibuat dengan cara telus. Mempolitikkannya untuk kepentingan undi dalam pilihanraya adalah sangat tidak wajar yang menghakis kepercayaan rakyat.

5. Mengkaji semula dasar Felda Plantation yang menzalimi pesertanya yang kebanyakannya adalah generasi kedua. Jaminan dalam bentuk tanah dan rumah kediaman mesti diambil tindakan segera.

6. Bebaskan Felda dan badan-badan Felda seperti JKKR,GPW, Belia dan lain-lain daripada menjadi alat politik Barisan Nasional.Sebagai sebuah negara demokrasi, kebebasan bersuara adalah dijamin dibawah perlembagaan persekutuan.Bebaskan peneroka dari kongkongan berpolitik dan berpersatuan agar perpaduan dalam masyarakat terpelihara.

7. Kembalikan semula jawatan penyelia agama dengan peranan yang lebih berkesan bagi menangani masalah gejala sosial yang begitu kritikal di sesetengah rancangan felda.Penyelarasan dengan badan agama dan masyarakat dalam mengisi program kerohanian sangat mendesak ketika ini.

Mazlan Aliman
(Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK))


Tiada ulasan: