Selasa, Ogos 18, 2009

Gelombang ke-2 H1N1 Oktober? ASTAGHFIRULLAH..

Gelombang ke-2 H1N1 Oktober

Oleh S Anand Kumar
anand@bharian.com.my

Musim tengkujuh dijangka percepat wabak

KUALA LUMPUR: Malaysia mungkin menghadapi gelombang kedua virus Influenza A (H1N1) pada Oktober, November dan Disember ini kerana musim tengkujuh dijangka mempercepatkan penularan wabak itu.

Berikutan itu, Kementerian Kesihatan mengambil langkah berjaga-jaga termasuk mengarahkan kumpulan pakar kesihatan kementerian melakukan pemantauan rapi dari semasa ke semasa.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata pihaknya bimbang virus berkenaan akan merebak dengan serius pada musim tengkujuh kerana hujan berterusan memudahkan orang ramai, terutama kanak-kanak mendapat selesema.


"Kita khuatir komplikasi (selesema) itu kemudian akan bercampur dengan virus H1N1. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) beberapa hari lalu juga sudah mengingatkan semua negara supaya mengambil langkah sewajarnya bagi menghadapi gelombang kedua H1N1.

"Kita memantau keadaan H1N1 secara serius. Jika kita kesan berlaku gelombang kedua, kementerian akan membuat pengumuman awal supaya rakyat dapat mengambil langkah berjaga-jaga," katanya pada sidang media selepas merasmikan Persidangan Penjagaan Kesihatan Asia 2009 di sini, semalam.

>>>ULASAN SAYA : Pejabat Pelajaran Daerah Tawau pun dah menghantar surat arahan ke sekolah-sekolah dalam daerah untuk mengadakan solat hajat berkaitan H1N1 ini.. syukur ada pihak yang prihatin... realiti hidup kita ini tidak boleh lari dari Allah...

Ingat tak sifat Allah an-nafie (yang memberi manfaat) dan adh-dhor (yang memberi mudhorat)? oleh itu, mintalah doa kepadanya agar diberikan kesihatan dan dijauhkan mudhorat ini (H1N1)... kita beriman, kita rujuk lah yang mencipta kita :)

Tiada ulasan: