Selasa, Ogos 18, 2009

KEBAKARAN ATAU DIBAKAR? 1 MINGGU YANG MEMBAHANG DI TAWAU:(

>> DARI BLOG SAUDARA SAYA DARAMANSAH LAMASA

Monday, August 17, 2009

TG BATU TERBAKAR LAGI!!

"Ada kebakaran di Tanjung Batu,segera ke sana!" aku menerima panggilan daripada ketua pemuda pada pukul 4 petang tadi.

Agak terkejut juga,tak sampai seminggu Tanjung Batu sekali lagi ditimpa bencana kebakaran.Cuma kali ini ia berlaku berhadapan dengan Kilang Minyak Sawit Felda,iaitu kawasan yang terdapat banyak rumah sewa!.Tanpa berlengah aku pun terus ke tempat kejadian.Sepanjang perjalanan aku menerima banyak sms memaklumkan kejadian tersebut.

Asap tebal dapat dilihat dari jarak 3KM daripada tempat kejadian



Angin yang bertiup kencang memburukkan lagi keadaan

Pihak Bomba,Polis dan orang awam bertungkus lumus memadamkan api


Orang ramai mengerumuni tempat kejadian



Kawasan yang asalnya padat dengan rumah,menjadi seperti padang jarak selepas kejadian


Bersabarlah wahai saudaraku..


Berat mata memandang,berat lagi bahu yang memikul,semoga mereka yang ditimpa bencana ini dapat bersabar.Harapan kami semoga pihak yang berwajib dapat bertindak cepat untuk menghulurkan bantuan.InsyaAllah kami dari Pemuda PAS Kawasan Tawau akan cuba menghulurkan bantuan setakat mana yang kami termampu.


Cuma yang agak mengecewakan aku ialah dalam beberapa kejadian yang berlaku ini,masih tidak terlihat lagi kelibat Unit Amal atau 'Tentera Merah' yang sepatutnya sentiasa terkehadapan sekali dalam memberikan bantuan dibeberapa lokasi kejadian sepertimana yang selalu dilakukan oleh sahabat-sahabat di tanah semenanjung sana.Aku terasa amat bersalah dan bertanggung jawab atas kelemahan ini.

Tiada ulasan: