Rabu, Ogos 12, 2009

Gaji Pengerusi Syabas RM425,000 sebulan, BANGGAKAH FELDA?

Gaji Pengerusi Syabas RM425,000 sebulan,
mampu tampung bil air rakyat

>> sumber harakahdaily.net
Azamin Amin
Fri | Mar 13, 09 | 2:58:08 pm MYT

KUALA LUMPUR, 13 Mac (Hrkh) - Dewan Rakyat kelmarin menjadi sedikit 'riuh' apabila diberitahu bahawa gaji Pengerusi Syabas Tan Sri Razali Ismail sejumlah RM5.1 juta setahun.

Iklan


Perkara ini diungkap kembali oleh Ahli Parlimen Permatang Pauh Dato' Seri Anwar Ibrahim ketika membahaskan rang undang-undang perbekalan tambahan 2009 yang dalam masa yang sama menjawab soalan Ahli Parlimen Titiwangsa Dr. Lo' Lo' Ghazali berhubung gaji dan elaun pengurus atau pengarah GLC.

"Apa dan mengapa nak dirahsiakan gaji GLC ini? Gaji syarikat boleh dibuka. Oleh sebab itu seperti mana yang saya sebutkan tadi, keadaan di Syarikat Bekalan Air Selangor bila tanggungan begitu bila sudah naikkan beban bagi rakyat, baru kita tahu rupa-rupanya pengurusnya RM5.1 juta.

"Itu basic belum lagi elaun-elaun tambahan. Ini keterlaluan kalau dibiarkan keadaan begitu," kata Anwar.

Sementara itu turut menarik perhatian ahli-ahli dewan ialah Zulkifli Noordin(KeADILan -Kulim Bandar Baharu) yang membuat pecahan kiraan gaji pengerusi syarikat air itu yang boleh dimanfaatkan oleh rakyat.

"Saya buat 'simple calculation' ini. Pada gaji RM5.1 juta setahun, bermakna gaji beliau RM425,000 sebulan. Satu hari, gaji dia RM14,166... Satu jam gaji dia RM1,770. Satu minit, dia dibayar RM29.51...

Kata Zulkifli gaji beliau itu boleh membayar gaji 34 Ahli Parlimen sebulan ataupun boleh membayar 425 anggota polis dengan gaji RM1,000 sebulan.

"Bermakna lima unit FRU boleh ditanggung dengan gaji beliau... ataupun kalau bil air... RM100 sebulan, boleh membayar 4,250 rumah atau kalau bil air itu RM50, boleh bayar 8,500 sebulan," katanya yang menyebabkan ramai ahli parlimen ketawa dan cuba mencelah. - azm_


>>> ulasan saya : APALAH DIBANGGAKAN JIKA DUIT BANYAK, DIGUNAKAN UNTUK KEPENTINGAN KRONI/NEPOTISME BN/UMNO.. UNTUK INFO, TAN SRI RAZALI ANAK PENEROKA, ITU YANG PEGAWAI FELDA DOK BANGGA, SEDANG DIA PUNYA BANYAK DUIT, RAKYAT PENEROKA MELARAT.. YANG DEMIKIAN SYABAS INGIN BERADA DALAM KERAJAAN PUSAT, TIDAK MAHU BERADA DI DALAM KERAJAAN NEGERI SELANGOR, DI MANA SELANGOR PUSAT EKONOMI MALAYSIA KINI BERADA DALAM TANGAN PAKATAN RAKYAT!

Tiada ulasan: