Ahad, April 17, 2011

MENOLAK analisa bodoh mengikut malaysiakini


Written By FZT on 17 April, 2011 | 6:05 AM

pas kalah di 5 dewan undangan yang ditandinginya. semua kawasan yang pas tandingi adalah kawasan melayu melanau, setelah dijajah 30 tahun oleh pbb arus pengubahsuaian melayu melanau dilihat amat perlahan berbanding dengan warga kota yang dilimpahi dengan segala maklumat. jaringan luas pemahaman kepada pemberontakan jiwa cina lebih kuat kali ini menyebabkan barisan nasioanal ditolak di keseluruhan dikuching. arus itu amat sederhana dikawasan melayumelanau. sokongan perlahan yang dibuat hanyalah untuk menguji kesungguhan pas untuk hidup dalam melayumelanau sebagaimana melayu memberikan ruang yg sedikit kepada pas untuk terus hidup disemenanjung pada waktu dahulu. kelemahan jentera kempen yang bergantung sepenuhnya orang semenanjung adalah dikatakan punca pas tewas di kawasan dun yang ditandingi. aku bukan menolak keseluruhan faktor faktor kelemahan pas, cuma ada benda benda yang tak perlu dibincangkan dikawasan maya ini, dan bagi aku kelemahan pas sengaja dicari oleh malaysiakini yang diserang teruk menjelang pru sarawak.

cuma pemilihan calon dikatakan dibuat disaat akhir adalah pembohongan malaysiakini yang hanya direka oleh pihak malaysiakini. bagaimana nama calon dikemukakan malam terakhir sedangkan sebelum hari penamaan calon presiden pas telah berbaiah dengan calon calon yang akan bertanding. apakah malaysiakini buta atau pekak tidak dapat diketahui kerana serangan ddos attack melemahkan sistem imun badan malaysiakini. malaysiakini menjadi pencacai yang diyakini oleh penyokong dan pendokong pembangkang walaupun dikatakan telus melaporkan berita. bukan semua kawasan wartawan malaysiakini berkampung. dengan mempunyai pemberita yang 3 kerat apakah mampu melaporkan kesemua dengan tepat atau hanya duduk depan pc dan reka 5 faktor kekalahan pas. corak pemberitaan lebih tepat hanya untuk memfokuskan kepada muktamar, dan serangan kepada timb.presiden pas adalah perkara pokok. inilah kelebihan malaysiakini yang boleh menyerang pembang dan pemerintah untuk dilihat sebagai adil telus.

kempen lambat dimulakan, malaysiakini sedar atau tidak, sekatan dan kekangan pihak spr kepada pembangkang begitu teruk disini, dihari penamaan pun pas masih disekat untuk masuk ke tempat penamaan calon. apakah wartawan malaysiakini bangang ke apa. nak naik bendera pun dicabut buang, wartawan menganalisis dari celah longkang mana entahlah. kempen bukan hentam keromo, pertugas kempen dari semenanjung berwatakan pembantu, jika ditinjau pertugas dari semenanjung berhati hati dalam berkempen kerana kekurangan pengetahuan adat resam kaum disini. melanggar apa saja disini akan memberikan impak yang kurang baik kepada pertugas. kesusahan dan keperitan berkempen disini amat berlainan sepertimana disemenanjung. berhadapan dengan pelbagai kebudayaan dan sosio budaya, melayumelanau bukan sama dengan melayu disemenanjung. walaupun ada melayu didepan bukan bermakna akan sama corak adat dan segalanya berkaitan melayu.

aku cuba menyampaikan dengan bahasa yang mudah, namun apa yang disimpulkan oleh malaysiakini amat menyimpang dan jauh dari dunia realiti disarawak, hanya yang datang akan mengerti apa erti kesusahan dan keperitan. onak duri dirempuh teralar balar dihati didiamkan. demi perjuangan parti yang tidak kenal erti sempadan menyebabakn ramai yang terus datang tanpa mengenal apa saja yang akan ditentang. aku tak mahu mengulas dari sudut pandangan yang memang sudah diketahui, apa yg diperjelaskan disini, banyak lagi sudut kelabu yang tak berani disentuh oleh malaysiakini. keupayaan mereka menilai hanya menipu untuk mereka terus bernafas dalam alam maya. aku bukan menolak keseluruhan faktor itu tapi banyak lagi faktor lain yang boleh diambil kira, dan kegagalan wartawan malaysiakini memahami situasi sebenar diragui.

Tiada ulasan: