Sabtu, Disember 19, 2009

Mahu beli rumah?

Cara Membeli Rumah


# sekadar hiasan

Sumber:  http://mforum.cari.com.my/archiver/?tid-202085.html

Beberapa faktor yang perlu dipertimbangkan dan urusan-urusan sebelum dan semasa membeli rumah.

1. Pilih Lokasi Rumah.
a). Pilihlah lokasi yang dekat dengan tempat kita bekerja untuk mengurangkan kos pengangkutan ketempat kerja.
b). Pilih lokasi yang stretegik, ada potensi untuk membangun supaya harga  rumah dan kadar sewa meningkat dimasa depan.
c). Lokasi yang majoriti penduduknya sebangsa atau seagama, supaya senang urusan amal ibadat, berjamaah, kenduri kendara dsb.

2. Pilih Jenis Rumah.
a). Jenis rumah yang mampu kita beli dan sesuai dengan pendapatan kita. Tak kiralah apartment ke, teres ke atau banglow.
b). Saiz rumah yang sesuai dengan saiz keluarga kita. Keluasannya, jumlah biliknya, parking space dsb.
c). Jenis hak milik, pajakan atau kekal.

3. Pilih Pemaju.
a). Pilihlah pemaju yang dah establish atau syarikat besar yang tersenarai di BSKL macam  Sime UEP, Negara Prop., dll. Kalau pemaju keci-kecilan, takut projek terbengkalai. Macam kawan saya dah terkena, 3 tahun tak siap lagi.
b). Syarikat pemaju besar-besar ni, dia orang berurusan dengan pembeli secara professional, tak banyak kerenah. Dia orang mesti jaga imej. Kalau yang ada ISO 9000 ke lagi bagus.

4. Pilih Peguam (Lawyer).
a). Lawyer Pemaju untuk urusan perjanjian jual-beli (S&P) – yang ni biasanya free. Kalau kena bayar pun cuma duit stem dan photostat.
b). Lawyer Bank untuk urusan perjanjian pinjaman – boleh cari sendiri atau suruh bank cari. Yang ini kita kena bayar. Jumlahnya bergantung  kepada jumlah loan. Professional fees kalau tak silap 1% dari jumlah loan plus duit
stem, photostat dan lain-lain documentations.


5. Pilih Bank.
a). Pinjaman boleh dibuat dimana-mana bank yang menawarkan housing loan samada panel yang dilantik oleh pemaju atau cari sendiri.
b). Pilihlah bank yang menawarkan pakej terbaik, dari segi jumlah pinjaman, interest rate, tempoh bayaran balik dsb. samada cara Islamik atau konvesional. Biasanya boleh loan 90% dari harga rumah dan ansuran bulanan < 1/3 dari pendapatan bulanan kita.
c). MRTA – Insuran untuk cover loan (wajib) – boleh bayar cash atau masuk dalam loan (one lump sum).
d). Insuran kebakaran, kena bayar tahunan (yearly).

6. Pengeluaran KWSP.
a). Pengeluaran KWSP dari akaun2, boleh dibuat untuk membeli rumah pertama atau rumah kedua dengan syarat sudah menjual rumah pertama.
b). Jumlah duit yang boleh dikeluarkan dari akaun2 ialah perbezaan antara harga rumah dengan loan campur 10% dari harga rumah berbanding dengan jumlah simpanan dalam akaun2, dikira mana-mana yang terendah.

Contohnya : Harga rumah RM100,000. Loan RM90,000. Perbezaan RM10,000.10% harga rumah RM10,000. Jumlah yang boleh dikeluarkan ialah RM10,000 + RM10,000 = RM20,000. 

Kalau akaun2 ada RM15,000 kita boleh keluar  semua simpanan itu. Kalau akaun2 ada RM30,000 kita cuma boleh keluarkan RM20,000 saja (sebab dikira yang terendah). Adalah dinasihatkan kita check akaun2 dulu sebelum kita decide berapa loan kita nak ambil. Kalau akaun2 kita banyak, kita boleh kurangkan loan.
c). Dokumen yang diperlukan untuk memohon pengeluaran : i. borang permohonan, ii. salinan S&P, iii. salinan I.C. iv. salinan surat tawaran loan.  Boleh buat kat mana-mana pejabat KWSP. Pengeluaran akan datang setiap 3 tahun sekali untuk mengurangkan loan.

7. Lain-lain hal.
a). Jaga-jaga dengan ‘late payment interest’. Yang ini ramai orang terkena masa nak ambil kunci rumah. Tak kira kesilapan siapa samada pemaju sendiri, pihak bank atau pembeli, jika berlaku kelewatan on progressive payment
pemaju tetap akan caj atas pembeli 10% dari jumlah bayaran yang lewat. Dalam S&P ada kata ” Without prejudice to the Vendor’s right under clause bla…bla…” Dalam hal ni pembeli tak ada hak nak bersuara langsung walaupun kesilapan yang menyebabkan kelewatan pembayaran dilakukan pihak
pemaju atau pihak bank.

b). Semua surat-surat, salinan-salinan surat dari pemaju, bank atau loyar failkan baik-baik untuk rujukan jika timbul satu-satu masalah  kemudian hari.
c). Tempoh S&P biasanya 2 tahun, dan ada juga yang 3 tahun. Pihak pemaju akan cuba sedaya upaya untuk siapkan rumah dan serahkan kunci dalam atau sebelum tempoh itu tamat, walaupun rumah itu belum layak diduduki (belum
dapat CF dari pihak berkuasa tempatan)        untuk mengelakkan dari melanggar perjanjian dan membayar interest kepada pembeli. Yang menjadi mangsanya pembeli juga sebab selepas handing over, loan dah kena bayar penuh
tapi rumah tak leh duduk – kena bayar rumah sewa lagi.

d). Lepas ambil kunci check rumah betul-betul, ada crack ke, bocor ke. Komplain terus kepada pemaju sebab still under warranty (18 bulan).

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

unlock iphone 4
how to unlock iphone 4

does anyone know if they are legit? i want a points2shop account but don't know if it will give my computer viruses or stuff like that, or if it's a scam. any help?
unlock iphone 4 how to unlock iphone 4 unlock iphone 4
my folders are blurr look like an virus what i have to do tell me unlock iphone 4

unlock iphone 4 how to unlock iphone 4 [url=http://theunlockiphone4.com]how to unlock iphone 4 [/url] unlock iphone 4

Tanpa Nama berkata...

Thanks for any other magnificent post. Where else may just anyone get that kind of info
in such a perfect approach of writing? I've a presentation subsequent week, and I'm on the search for such information.


Here is my web blog buy twitter followers cheap
Also see my page > Twitter technology

Tanpa Nama berkata...

Great article. I'm dealing with some of these issues as well..

Feel free to surf to my weblog :: bathroom in northern virginia