Selasa, Mei 03, 2011

Warga tempatan tidak minat, 40,000 tenaga asing bekerja di ladang FELDA

Sumber
2011/05/02

JERANTUT: Kira-kira 40,000 pekerja asing bekerja di ladang milik Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) di seluruh negara berikutan tenaga kerja tempatan tidak berminat untuk bekerja di sektor perladangan, kata Pengerusi FELDA, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad.

Beliau berkata, jumlah itu mewakili 84 peratus daripada keseluruhan tenaga kerja yang bekerja di ladang FELDA dengan 29,000 orang daripadanya adalah tenaga kerja dari Indonesia, 10,000 dari Bangladesh dan selebihnya lain-lain bangsa. 

Bagaimanapun, katanya, bagi kilang-kilang miliknya, FELDA tidak berdepan dengan masalah itu berikutan penggunaan teknologi moden yang diuruskan 100 peratus oleh anak tempatan.

Sementara itu, Mohd Isa berkata, FELDA sentiasa memastikan kebajikan pekerja asing, malah mereka disediakan kemudahan tempat tinggal dan menerima gaji yang lumayan.


"Kebanyakan pekerja asing menerima gaji antara RM800 dan RM1,200 sebulan bergantung kepada tahap kecekapan masing-masing dan FELDA sentiasa mengiktiraf pekerja Felda sama ada pekerja tempatan atau asing jika menunjukkan prestasi yang baik," katanya. - BERNAMA

Tiada ulasan: