Sabtu, Mei 07, 2011

Pakai skirt hanya level sukan tinggi??

SUMBER
Nick Josh Karean   
Peraturan pakaian (BWF) The Badminton World Federation yang mengatakan adalah wajib bagi pemain badminton perempuan memakain skirt adalah hanya untuk Level 1 hingga 3 perlawanan. Ini bermakna hanya level sukan yang tinggi, Grand Prix dan ke atas dipengaruhi oleh peraturan yang akan dilaksanakan pada tarikh 1 Jun 2011.

Dan bertentangan dengan beberapa salah faham mengenai hal ini, peraturan wajib tidak bererti bahawa pemain wanita perlu membuang seluar pendek atau seluar trek panjang yang boleh dipakai di dalam skirt.

Pemain wanita boleh terus memakai seluar pendek atau seluar panjang jika mereka ingin di dalam skirt, seperti mana yang sudah sering dilakukan oleh beberapa pemain yang sedia ada.
Dan BWF telah mengembangkan pedoman pelaksanaan untuk digunakan bersama Peraturan baru untuk memastikan bahawa ia tidak akan dengan apa-apa cara menyebabkan diskriminasi terhadap keyakinan keagamaan atau lain-lain pandangan.

"Peraturan baru telah disalahertikan oleh beberapa pihak sebagai bermakna bahawa perempuan tidak boleh memakai seluar pendek atau seluar ketat atau seluar trek panjang ketika mereka bersukan badminton, dan mereka hanya perlu memakai skirt pendek sahaja. Ini tidak benar,” kata Naib Presiden BWF, Paisan Rangsikitpho.
Sila lihat di link ini pakaian-pakaian wanita yang dibenarkan: http://www.bwfbadminton.org/file_download.aspx?id=33012

Tiada ulasan: