Rabu, Mei 04, 2011

Hentikan kawalan akta yang ketinggalan zaman, HATTA WAHIRI DIBUANG 'UTUSAN'??

SUMBER
Afiq Hizami, pelatih UKM   
KUALA LUMPUR, 3 Mei: Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ), Hatta Wahiri menyeru kerajaan Malaysia supaya menghentikan kawalan undang-undang yang ketinggalan zaman ke atas media di negara ini.

Akta-akta yang beliau maksudkan adalah akta mesin cetak, undang-undang fitnah, akta rahsia rasmi, ISA dan sebagainya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kejatuhan indeks kebebasan media di negara ini apabila kedudukan Malaysia terus jatuh dari tangga ke 141 pada tahun 2010 kepada tangga 143 dalam indeks kebebasan media di seluruh dunia tahun ini.

Indeks ini keluarkan sempena Hari Kebebasan Media Sedunia yang jatuh pada 3 Mei setiap tahun di mana Malaysia kini berada di kedudukan ke 143 daripada 166 negara yang dikaji oleh Wartawan Tanpa Sempadan (Reporters Without Borders) hari ini.

Kedudukan ini menunjukkan indeks kebebasan media negara ini terus menjunam berbanding tahun lepas di mana Malaysia berada di kudukan ke 141 dunia.

Menurut Hata Wahari yang baru dipecat oleh Kumpulan Utusan kerana mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang dikatakan mencemar imej syarikat milik Umno itu, kebebasan akhbar mula dibunuh oleh kerajaan apabila Umno memegang tampuk pemerintahan dan akhbar-akhbar Melayu berada di bawah penguasaannya.

Tiada ulasan: