Isnin, Mei 16, 2011

Suaram pandang serius kes tembak mati

SUMBER
Harakahdaily   
KUALA LUMPUR, 15 Mei: Suaram mengutuk keras dan kecewa terhadap tindakan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang menembak mati individu-individu tidak kira warga Malaysia ataupun warga asing yang kerap berlaku.

Penyelaras Suaram, Yap Heng Lung berkata, pihaknya memandang serius terhadap semua kes tembak mati yang dilakukan oleh polis selama ini.

Antara remaja yang telah ditembak mati oleh polis sejak tahun lepas termasuk Aminulrasyid Amzah (14 tahun), 
Mohd Shamil Hafiz Shapiei(15), 
Hairul Nizam Tuah (20), 
Mohd Hanafi Omar (22).

Pada 13 hari bulan Mei, sekali lagi terdapat seorang remaja yang bernama Johari Abu Bakar yang hanya berumur 17 tahun telah ditembak mati oleh polis di kawasan Dengkil, Selangor sekitar pukul 11 malam.

“Kami ingin menekankan bahawa menembak mati seseorang dengan sewenang-wenangnya tanpa memberikan peluang untuk membela diri dan dibicara bawah mahkamah adalah merupakan satu pencabulan hak asasi yang serius,” ujarnya dalam satu kenyataan.
Katanya, Suaram inginkan maklum balas segera dari pihak polis apakah perlunya pihak polis menggunakan senjata terhadap seorang remaja yang berusia 17 tahun sehingga ditembak mati.
Tambahnya, Suaram sebagai organisasi Hak Asasi Manusia berpendapat penggunaan senjata dan tidak memberikan hak untuk Johari membela diri adalah salah dari segi undang-undang  Hak Asasi dan ianya melanggari kebanyakan artikel dalam Konvensyen Antarabangsa Perlindungan Kanak-Kanak (CRC) terutamanya  Artikel 16 (1)&(11) dan Artikel 37 yang memberi perlindungan terhadap kanak-kanak bawah undang undang dan terlindung dari sebarang hukuman yang tidak berperikemanusiaan ataupun penangkapan tanpa bicara.
“Suaram memahami tanggjungawab pihak polis untuk mencegah kegiatan jenayah di Malaysia, namun ia tidak bermakna pihak polis boleh menjalankan apa-apa operasi atau tindakan tanpa mengikuti piawaian hak asasi sedunia termasuk menembak mati seseorang sebelum dibicarakan,” katanya.
Menurutnya, mengikut kenyataan yang diberi oleh Kementerian Dalam Negeri pada tahun lepas menyatakan bahawa jumlah kes tembak mati oleh polis adalah seramai 279 orang dari tahun 2000 hingga 2009.

Katanya, pada tahun 2009, Assiten Komisioner Polis, ACP  Syed Mustafa dari Bukit Aman telah menyatakan bahawa pihak polis telah bermula menggunakan senjata api berelektronik iaitu Taser X26 dalam operasi menangani kes jenayah di mana dapat mengurangkan isu suspek ditembak mati.

“Namun, apa sebabnya masih ramai termasuk suspek bawah umur yang menjadi mangsa tembakan mati oleh polis?” soalnya.

Suaram, ujarnya berpandangan isu sebegini disebabkan tiadanya mekanisme yang telus dan jelas tentang penggunaan senjata api oleh polis.

Malah, katanya apa yang lebih mengecewakan adalah dokumen panduan dalam menggunakan senjata api iaitu Perintah Tetap Ketua Polis (IGSO)  di Malaysia tidak dapat dirujuk oleh orang awam.
Ini, katanya dengan jelas membuktikan bahawa penggunaan senjata api oleh polis tidak diimbangi oleh pemeriksaan awam dan sekaligus menyebabkan tahap akauntabiliti yang amat rendah di dalam institusi polis.

“Suaram menggesa kerajaan untuk membawa pengawai polis yang terlibat dalam kejadian ini ke muka pengadilan dan dibicarakan di mahkamah untuk menegakkan keadilan terhadap mangsa dan keluarga mangsa,” katanya. 

Justeru, tambahnya Suaram menuntut agar pihak kerajaan melaksanakan cadangan-cadangan yang dikemukakan oleh Suruhanjaya Diraja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia terutamanya menubuhkan Suruhanjaya Bebas Pengaduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) dengan segera.

Beliau berkata, sekiranya langkah-langkah itu tidak diambil dengan segera, maka semua rakyat Malaysia akan menjadi mangsa penyalahgunaan pihak polis dan ini  sekaligus akan menunjukkan imej yang buruk terhadap Kerajaan Malaysia yang gagal memantau institusi kerajaan yang amat penting dalam sistem pentadbiran negara.

Tiada ulasan: