Jumaat, Februari 25, 2011

Tipis temui mangsa gempa? NEW ZEALAND YANG DIUJI...

SUMBER


PASUKAN menyelamat menggunakan jentolak bagi mencari mangsa gempa yang dipercayai terperangkap di bawah runtuhan bangunan di bandar Christchurch, semalam. - REUTERS


CHRISTCHURCH 24 Feb. - Harapan menemui lebih ramai mangsa gempa bumi di bandar raya ini yang terselamat semakin pudar apabila jumlah kematian dilaporkan hari ini meningkat kepada 98 orang, manakala 226 lagi dilaporkan hilang.

Menurut polis, dipercayai sebanyak 120 orang masih terperangkap di bawah runtuhan konkrit dan keluli di bangunan Televisyen Canterbury (CTV).

Berpuluh-puluh orang pelajar dari Jepun, Thailand, China dan negara Asia lain yang menuntut di sebuah sekolah bahasa Inggeris di dalam bangunan tersebut dipercayai turut tertimbus apabila sekolah mereka serta pejabat-pejabat lain runtuh akibat gempa bumi tersebut.

Perdana Menteri, John Key melahirkan kebimbangan serius kemungkinan ramai yang tidak berjaya diselamatkan dalam gempa bumi kuat berukuran 6.3 pada skala Richter pada Selasa lalu.

------------------------------
SUMBER
Cetak Artikel Cetak . E-mel Rakan Emel Rakan .

113 mayat ditemui akibat gempa di Christchurch


2011/02/25

CHRISTCHURCH: Polis New Zealand hari ini mengesahkan selepas tiga hari gempa bumi 6.3 mangnitud melanda Christchurch, sebanyak 113 mayat sudah ditemui.

"Kami menemui 113 orang yang terkorban," kata Ketua Polis Daerah, Dave Cliff memberitahu pemberita.
"Mayat berkenaan sedang diuruskan oleh kakitangan kami," katanya. - AFP

Tiada ulasan: