Khamis, Disember 23, 2010

Korban taun di Haiti cecah 2,600 orang... BALA DI DUNIA!!!

ST 7578 M

Sumber

2010/12/23

PORT-AU-PRINCE: Angka korban akibat wabak taun di negara Caribbean, Haiti sejak pertengahan Oktober lalu kini melonjak kepada 2,591 orang, angka terbaru yang dikeluarkan Kementerian Kesihatan Haiti, hari ini.

Sehingga 17 Disember, rekod menunjukkan 121,518 penduduk sudah dirawat kerana menghidap taun, termasuk 63,711 dirawat di hospital. 


--------------------

info tambahan : sumber

Penyakit taun atau kolera merupakan penyakit akibat daripada jangkitan virus (kuman), vibrio cholera.

Salah satu punca bagaimana kuman taun boleh tersebar ialah melalui pengambilan makanan dari persekitaran yang kotor dan tidak terurus seperti pengambilan makanan yang dicemari kuman taun atau tidak dimasak .
Penyakit taun merupakan penyakit saluran penghadaman (intestinal tract) yang disebabkan oleh bakteriaVibrio cholerae. Virus ini biasanya ditelan melalui air minuman yang tercemar kerana pengendalian yang tidak bersih atau melalui ikan yang tidak dimasak dengan betul terutamanya kerang. 

Simptom termasuk cirit-birit ( diarrhea ), perut tegang (abdominal cramps), mual, muntah, dan kekeringan. Penyakit Taun dirawat dengan rehidrasi dan antibiotik, tetapi dalam kes teruk, taun boleh menyebabkan kematian.

Tiada ulasan: