Rabu, April 21, 2010

40 mat rempit kepung, baling batu bas pasukan bola sekolah di Kedah!

40 mat rempit kepung, baling batu bas pasukan bola sekolah
Oleh Mohd Rifaat Abd Hamid
bhnews@bharian.com.my
2010/04/21

PEMANDU bas, Fauzi Ghazali menunjukkan  cermin bas yang retak 
selepas dilontar batu oleh kumpulan remaja bermotosikal selepas 
perlawanan bola sepak antara SMSAH dan SMKC di Sintok, semalam.
 
PEMANDU bas, Fauzi Ghazali menunjukkan cermin bas yang retak selepas dilontar batu oleh kumpulan remaja bermotosikal selepas perlawanan bola sepak antara SMSAH dan SMKC di Sintok, semalam.
 
JITRA: Kira-kira 40 pemain dan penyokong pasukan bola sepak Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim (SMSAH) di sini, cemas apabila bas yang dinaiki dikepung serta direjam dengan batu dan kayu oleh penyokong pasukan yang kalah dalam pertandingan peringkat Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Daerah Kubang Pasu, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 6.45 petang itu, 40 remaja bermotosikal dikatakan mengekori bas berkenaan sebelum mengepung kenderaan itu ketika berhenti di persimpangan lampu isyarat di pekan Changlun. 
---------------------------------
Respon yusz : Marah memang jika kalah dalam sesuatu pertandingan.. boleh atau tidak kawal perasaan? kadang-kadang masa main, pasukan menang  dengan gelagat penyokong memang membangkit suasana.. masalah jika ada team tak dapat terima kekalahan.. jika kita orang Islam, kenalah jaga adab bersukan.. apa niat asal masa turun bermain? Jika hujungnya nak bergaduh, bukan ibadat tu?  1 lagi, game peringkat sekolah biasanya dibuat di padang terbuka, orang luar mudah masuk ke padang dan sekolah.. jarang juga dilaporkan dengan pihak keselamatan untuk tujuan kawalan semasa dan selesai.. ini langkah pencegahan.. jika semua berdisiplin, tiada masalah.. tak perlu polis jaga kejohanan, bolehh.. masalah zaman IT ini, semua ingin memberontak pada tempat yang tak sepatutnya... aqal dah macam binatanglah pulak...

Tiada ulasan: