Rabu, Ogos 10, 2011

Rusuhan di London: 160 orang ditahan polis. RUSUHAN KERANA MEMBANTAH TINDAKAN POLIS BUKAN?

Ogos 9, 11 9:07am
Kongsi 136
Tiada rakyat Malaysia yang terlibat dalam rusuhan di London yang tercetus pada hujung minggu lalu, kata Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman.

NONEMalah, katanya yang dipetik Bernama, rakyat Malaysia sebenarnya tidak ada sama sekali di kawasan itu.

"Saya mendapat laporan daripada Pesuruhjaya Tinggi kita di sana, Datuk Zakaria Sulong, bahawa rakyat kita terutamanya pelajar, sedang bercuti.

"Sebahagian besar daripada mereka telah pun pulang ke tanah air, tetapi saya menasihati rakyat Malaysia di kawasan berhampiran supaya tidak pergi ke kawasan yang tertentu," katanya kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa kementeriannya di Kota Kinabalu malam tadi.

Rusuhan dan samun tercetus pada Sabtu di Tottenham di Utara London susulan tunjuk perasaan aman berhubung kematian Mark Duggan, seorang penduduk tempatan berkulit hitam yang berusia 29 tahun, selepas ditembak polis dua hari sebelum itu.

Bagaimanapun, Anifah berkata keadaan masih selamat untuk melakukan perjalanan ke Britain, namun menasihati rakyat Malaysia agar menjauhkan diri dari Tottenham, sebuah kawasan dengan kadar pengangguran yang tinggi dan diselubungi isu perkauman, buat sementara waktu.
160 ditahan
Sementara itu, AFP melaporkan sekurang-kurangnya 160 orang ditahan oleh polis kerana didakwa terbabit dalam rusuhan dan samun di utara London sejak Ahad lalu manakala keganasan baru dilaporkan tercetus dan merebak ke bahagian lain di ibu negara Britain itu.

NONERusuhan itu dikatakan kejadian terburuk di London dalam tempoh lebih 25 tahun.

Wartawan AFP melaporkan beribu-ribu penduduk mencuri barangan dari sebuah gedung barangan elektrik di kawasan Brixton, selatan London pada awal pagi ini, menakala gerombolan pemuda membaling objek ke arah polis.

Menurut Scotland Yard, kejadian mencuri merebak ke beberapa kawasan di utara, timur dan selatan bandar raya ini, sementara sekumpulan kira-kira 50 pemuda merosakkan harta benda di kawasan tumpuan pelancong di Oxford Circus.

Perusuh merosakkan sebuah kereta polis dan memecahkan tingkap di Enfield, pinggir utara London kira-kira lima kilometer dari Tottenham, medan kekacauan pada malam sebelumnya.

Pasukan polis tambahan dikerahkan di kawasan-kawasan kediaman bergolak selepas tiga anggota polis dimasukkan ke hospital akibat dirempuh kereta.

Laporan AP pula memetik pegawai kanan polis Christine Jones, berkata 35 pegawainya cedera, ketika cuba menahan penunjuk perasaan itu.

NONEBeliau berkata, kumpulan belia menyamun kedai, menyerang pegawai polis dan membakar kenderaan dalam keganasan yang menimbulkan persoalan mengenai tahap keselamatan bandar raya itu menjelang Sukan Olimpik 2012.

Christine berkata, pihaknya 'terkejut' dengan tahap keganasan dan kemarahan yang ditunjukkan penunjuk perasaan ke atas polis.
Bom petrol

“Sebilangan mereka melempar bom petrol ke arah polis, manakala yang lain menyerang anggota kami dengan kayu besbal dan batang besi. Keganasan juga merebak ke bahagian lain di London, termasuk kawasan tarikan pelancongan dan pusat beli belah utama,” katanya.

Keadaan di Tottenham dilaporkan tenang malam semalam, namun keganasan merebak ke Walthamstow Central di timur London, apabila 30 belia mencuri dan merosakkan kedai.

NONE“Kami menempatkan pegawai tambahan di seluruh London dan membuat pemantauan rapi bagi mengelak keganasan daripada berterusan,” katanya.

Sementara itu Jabatan bomba London dalam satu kenyataan berkata, ia menerima 49 panggilan kebakaran di Tottenham tetapi tiada anggota cedera.

Laman web sosial dibanjiri khabar angin rusuhan lain bermula atau dirancang di bahagian lain tetapi polis memberi amaran supaya tidak mempercayainya.

Tiada ulasan: