Isnin, Ogos 08, 2011

PAS mahu dengar sendiri dari JAIS dan DUMC- MALAYSIAKINI

Ogos 7, 11 4:10pm
Kongsi 137
PAS akan mengadakan pertemuan dengan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) untuk mengetahui sendiri apa yang berlaku sewaktu serbuan kontroversi di majlis makan malam untuk mengutip dana, minggu ini.

Presiden PAS, Datuk Abdul Hadi Awang berkata parti itu akan menemui kedua-dua pihak yang terbabit dalam insiden tersebut untuk mengetahui apa yang sebenarnya berlaku.

Bercakap dalam sidang akhbar di ibupejabat parti itu di Kuala Lumpur hari ini, beliau berkata, sebelum sebarang kesimpulan dibuat, mereka mesti adil dan mendengar penjelasan semua pihak yang berkenaan.

PAS Jawatankuasa Kerja Pusat yang bermesyuarat hari ini mendengar versi penjelasan Exco Hal Ehwal Agama Islam Selangor, Datuk Dr Hasan Ali mengenai apa yang berlaku.
Presiden PAS itu menegaskan bahawa Dr Hasan hadir kerana beliau merupakan ahli jawatankuasa kerja pusat dan bukan dipanggil khusus berhubung perkara itu.

Katanya, mereka telah mendengar penjelasan Dr Hasan dan demi keadilan, pihaknya perlu juga mendengar penjelasan dari pihak lain yang terlibat.

Walaupun dihujani pertanyaan pemberita, Abdul Hadi bagaimanapun enggan memberitahu sama ada laporan dari Dr Hasan (kiri) tidak mencukupi atau sebaliknya.

Setiausaha Agung Mustafa Ali, berkata beliau akan menghubungi JAIS dan pihak gereja berkenaan untuk menetapkan tarikh pertemuan itu dalam masa terdekat ini.
Malam Rabu lalu, pegawai penguatkuasa JAIS menyerbu dewan yang terletak dalam kawasan DUMC - tempat majlis makan malam itu diadakan - serta mengambil kenyataan dari orang Islam yang hadir serta mengeledah premis tersebut.

azlanBercakap dalam kapasitinya sebagai exco hal ehwal agama Islam
Selangor, Dr Hasan menjelaskan JAIS melakukan pemeriksaan ke atas DUMC kerana terdapat bukti kegiatan penyebaran agama bukan Islam terhadap penganut agama Islam.

Bagaimanapun, ia dinafikan sekeras-kerasnya oleh pemimpin gereja. Presiden Majlis Gereja Malaysia Thomas Philip juga menyangkal dakwaan bahawa kumpulan Kristian menggunakan kerja kebajikan untuk mendorong orang ramai menganut agamanya.

Beberapa akhbar Melayu telah melaporkan bahawa JAIS bertindak atas maklumat bahawa kitab Injil dalam bahasa Melayu diagihkan kepada orang Melayu di majlis seumpama itu.

Bagaimanapun, Majlis Aids Malaysia (MAC) menjelaskan bahawa majlis makan malam tersebut adalah untuk mengutip dana bagi membantu pengidap Aids.

Dr Hasan juga dilaporkan oleh sebuah akhbar Melayu sebagai berkata beliau sanggup meletakkan jawatan sebagai exco demi mempertahankan akidah Islam.

Tiada ulasan: