Sabtu, Mei 01, 2010

LRT (terbaru landasan tambahan Kelana Jaya dan Ampang)- kontraktor mana jadi pilihan?

LRT: Siapa bakal jadi pilihan

KUALA LUMPUR 29 April - Beberapa syarikat nampaknya mempunyai kelebihan di kalangan 17 pemohon yang telah diberikan pra-kelayakan menjadi kontrak utama bagi projek Transit Aliran Ringan (LRT) yang menelan kos RM7 bilion meliputi landasan tambahan Kelana Jaya dan Ampang, kata OSK Research.

Landasan Kelana Jaya sepanjang 17km akan mempunyai 13 stesen, lanjutan daripada stesen Kelana Jaya sedia ada ke Subang Jaya dan USJ. 

Sementara itu, landasan Ampang sepanjang 17.7 kilometer mempunyai 13 stesen dan akan bermula dari stesen sedia ada Sri Petaling dan melalui Kinrara di Puchong. 

Kedua-dua landasan berakhir di Putra Heights, yang akan turut bertindak sebagai persimpangan.

Syarikat Prasarana Negara Bhd (SPNB) telah mengemukakan Skim Keretapi akhir kepada Jabatan Keretapi dan masih menantikan kelulusan sebelum pembinaan bermula.
---------------------------------
Mesin tiket automatik STAR LRT

Aliran Kelana Jaya
Kelana Jaya Line


Tren Aliran Kelana Jaya di Stesen Universiti
Tren Aliran Kelana Jaya di Stesen Universiti
Aliran Ampang
Ampang Line

Salah satu tren 6 gerabak EMU GE 
(No.1138) di Stesen Masjid Jamek
Salah satu tren 6 gerabak EMU GE (No.1138) di Stesen Masjid Jamek

Stesen LRT Bandaraya, satu contoh am bagi stesen Aliran Ampang pada jejambat.
 
 
Stesen Universiti pada waktu malam.
 
 
Stesen KLCC adalah salah satu dari lima buah stesen bawah tanah sepanjang Aliran Kelana Jaya Line. Stesen bawah tanah ini dilengkapi pintu tabir platform untuk tujuan keselamatan.
 

Tiada ulasan: