Sabtu, Januari 14, 2012

Aziz Bari fail saman ke atas Utusan dan Zulkifli Nordin???

Oleh Mohd Farhan Darwis
KUALA LUMPUR, 12 Jan — Bekas pensyarah Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Prof Dr Abdul Aziz Bari telah memfailkan saman hasutan ke atas Ahli Parlimen dan Utusan Melayu (Malaysia) Berhad.  Abdul Aziz menamakan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Zulkifili Noordin, yang merupakan seorang peguam dan Ketua Editor Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia, dan Utusan Melayu, Datuk Abdul Aziz Ishak sebagai defendan. 
Saman tersebut difailkan melalui firma guaman Messrs Mohamed Hanipa & Associates kepada Pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil Kuala Lumpur pada 22 Disember tahun lalu.
Salinan laporan tersebut hanya dikemukakan kepada media hari ini.
Peguam Abdul Aziz (gambar),  Azhana Mohd Khairudin, memberitahu pemberita, timbalan pendaftar mahkamah,  Norhatini Abdul Hamid telah menetapkan 10 Febuari untuk pengurusan kes selepas pertemuan hari ini.
Plaintif mendakwa, pada 17 Oktober 2011, Zulkifli telah mengeluarkan perkataan berunsur hasutan terhadapnya yang kemudiannya disiarkan di dalam akhbar Utusan Malaysia keesokan harinya.
Abdul Aziz mendakwa perkataan tersebut merujuk dengan jelas kepadanya kerana namanya disebut di dalam artikel berkenaan.
Katanya, maksud perkataan tersebut adalah dia merupakan antara profesor undang-undang dan individu yang biadap dan tidak layak menjadi pensyarah undang-undang.
Aziz menuntut kerugian am, tauladan, dan ganti rugi teruk yang menuntut permohonan maaf serta penarikan balik kenyataan tersebut daripada defendan.

Tiada ulasan: