Selasa, November 15, 2011

'Sedia pembantu guru jika kerja sembilan jam'>> ISU TERPANAS SEHARI DUA NI!!! JOM BACA KOMEN RAKYAT

SUMBER
Oleh Shaarani Ismail, S Anand Kumar dan Suzalina Halid
bhnews@bharian.com.my
2011/11/15

Dua kesatuan tuntut tiada aktiviti Sabtu, Ahad

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran perlu menyediakan pembantu guru terlebih dahulu dan keluarkan arahan tiada sebarang aktiviti pada Sabtu dan Ahad jika mahu memperkenalkan sistem kerja sembilan jam untuk guru, mulai tahun depan. 

Dua syarat berkenaan ditetapkan Kesatuan Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB) dan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) kepada kementerian bagi memastikan guru tidak berdepan tekanan kerja kerana terpaksa melakukan pelbagai kerja perkeranian sebagaimana dihadapi ketika ini, selain bebanan kerja mereka setara dengan kakitangan awam lain.

Presiden KGMMB, Mohamed Sabri Arsad, berkata jika tidak ada jaminan melalui pekeliling kementerian khususnya bagi pengecualian tugasan dan aktiviti pada Sabtu dan Ahad, serta jaminan penempatan pembantu guru selagi itu ia tidak boleh dilaksanakan.

“Ia kerana pelaksanaan sistem kerja sembilan jam itu hanya akan menimbulkan bebanan kerja melampau terhadap guru,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Program percubaan selama enam bulan itu akan dilaksanakan ke atas 104 sekolah di empat negeri iaitu Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak mulai tahun depan, membabitkan kira-kira 5,000 guru sekolah menengah dan rendah.

Katanya, difahamkan cadangan menyediakan pembantu guru sudah pun dibincangkan bersama Ketua Setiausaha Negara (KSN), Ketua Pengarah Pelajaran dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam September lalu, justeru perlu ada penempatan pembantu guru terlebih dulu di sekolah yang terbabit sebelum ia boleh dilaksanakan.

Presiden NUTP Hashim Adnan pula berkata, pihaknya amat berharap kementerian akan mengurangkan tempoh percubaan program berkenaan daripada enam kepada dua bulan.

“NUTP menerima banyak maklum balas daripada pendidik berhubung program rintis ini dan dilihat tidak membawa manfaat kepada guru sebaliknya hanya memberi tekanan kepada mereka.

“Jika tempoh sembilan jam bekerja dilaksanakan, bagaimana guru mahu meluangkan masa bersama keluarga memandangkan Sabtu dan Ahad juga mereka terpaksa ke sekolah untuk aktiviti kokurikulum,” katanya.

Hashim berkata, sekiranya kementerian benar-benar mahu melaksanakan program itu, NUTP amat berharap tiada sebarang aktiviti akan dilaksanakan pada Sabtu dan Ahad.

Sementara itu, Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad (YGMB), Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata pelaksanaan program rintis itu perlu sebagai usaha kerajaan mengkaji kesan dan kemungkinan dihadapi oleh tenaga pengajar, sebelum ia dilaksanakan secara menyeluruh.


Senarai komen

kawekawa
 
tidak perlu cari siapa salah. guru profesion mulia, penjawat awam lain pun profesion mulia. semua telah ditakdirkan menyandang peranan masing2 bagi merencana dunia ini. Kerja 9 jam pada pendapat saya tiada memberi masaalah yang besar kerana selama ini pun kami warga guru bekerja lebih dari waktu yang ditetapkan. sebagai guru, setiap tanggungjawab perlu dilaksanakan dengan amanah. akan tetapi semua ini perlu kajian yang mendalam, dan teliti oleh pihak kementrian agar kebajikan guru tidak terabai. sekolah yang kekurangan peralatan perlu dipertambahbaikan lebih-lebih lagi kepada sekolah-sekolah luar bandar.
 
Positif Thinking
Saya suka komen yau kuek shing tak merapu teratur.Kita tengok aspek 9 jam..
1. Guru hanya mengajar setuju cuma buka skop sikit pagi benar di dalm kelas ja cuma cikgu sukan tapi pada belah petang pasti akan diadakan aktiviti ko-kurikulum mcm biasa yang mana sebelum ini tak dikira waktu bekerja termasuklah kelas kafa.
2. Benar guru bukan pemandu kepada penganjur harus bertanggungjawab sepenuhnya termasuk menyediakan pengangkutan...terutama anjuran Kementerian Pelajaran yang selalu guna kuasa tanpa kira beban orang lain.
3. Ada sesetengah kerja mmg kena buat lecture pun buat kerja sama gak isi markah pelajar mungkin ada yang terlebih maka perlu penelitian dari Guru besar harus bijak memberi tugas kepada yang berkenaan.
4. Saya nampak disini kegagalan pentadbiran guru besar..Guru Sukan kan dah ada kalau tak cukup had kan jenis aktivity sukan and tambah guru sukan..
5. Yang ni saya tak setuju Guru memang dilatih waktu kat maktab lagi handle ko-kurikulum...cth takkan Guru Bahasa Malaysia ajar math ja dari pagi sampai petang banyak lagi aktiviti yang berkaitan bahasa boleh buat dalam persatuan bahasa dimana aktiviti ini di buat pada sebelah petang(dikira waktu bekerja) debat, syarahan memang ada kaitan kalau yang takda kaitan cuma add satu yang tak dak kaitan cth badan uniform, pertahan diri itu pun dapat khitmad luar pantau ja jika sistem baru dilaksan dah masuk dalam waktu bekerja tak ke ringan dah.
6. Setuju
7. Perlu ini merupakan hubungan 2 hala bagi kemajuan pelajar.
8. Setuju tak perlu dah la waktu belajar dah lebih. (Masa bequaliti)
9. Ya benar bagi sekolah harian amat setuju.
10. Sapa kata pengasuh memang dah guru kerja lebih masa cuma tak istihar la ni Kementerian masuk dalam waktu rasmi...
11. Akhir sekali Kementerian harus penuhi permintaan Guru tiada aktiviti hujung minggu.Kursus pun harus diadakan waktu cuti panjang dan tak menggangu hujung minggu jugak(Win Win )
Guru penentu masa depan Negara..Gunalah kepandaian Guru membentuk generasi akan datang.
Waktu bekerja semua bekerja. Sabtu n Ahad serta malam tanggungjawab ibubapa. Ibubapa bukan nak lepas tanggungjawab kat guru cuma mohon kerjasama kerana Ibubapa murid juga memikul tanggungjawab kepada negara juga...Bukan soal cemburu,wang tapi soal menagani gejala sosial yang berleluasa...Kerana anda pakar 
 
oldman50
Sebenarnya waktu mengajar cikugu adalah tidak terikat, mungkin lebih daripada waktu yang ada sekarang. Guru menjadikan anak-anak manusia yang berguna, pengelibatan mereka dengan manusia-manusia ini tidak terikat dengan perkara-perkara yang melibatkan akademik sahaja, dan kerja guru bukan untuk menjadikan manusia-manusia ini robot. Banyak perkara perlu difikiran oleh guru untuk menjadikan manusia ini cemerlang dalam hidup dan keperbadian yang mulia. Kerja-kerja guru tidak terikat dalam bilik darjah sahaja, bahkan banyak persediaan perlu dilakukan samada di sekolah atau pun di rumah. Orang-orang yang tidak mengetahui tekaenan kerja yang dihadapi oleh guru tidak dapat meraskan ini semua. Mereka beranggapan bahawa guru banyak masa terluang. Tanya dengan ibubapa yang mempunyai anak sebagai guru. Tanmya dengan suami atau isteri yang mempunyai teman hidup sebagai guru. Mereka-mereka ini lebih memahami dengan tekanan dan beban kerja guru.
 
Shereena Arif
Saya setuju guru kerja 9 jam. Anak2x masih sekolah seperti biasa. Pagi di Sek Keb, ptg ke KAFA. Jadi cikgu boleh buat aktiviti ko-k pula atau buat persediaan mengajar sebelah ptg. Tiada aktiviti tambahan Sabtu & Ahad supaya anak2x dpt spend masa berkualiti dgn ibu bapa. Tak benar semua ibubapa nak guru jadi pengasuh, saya sebenarnya ingin sgt anak saya ada di rumah pada hujung minggu bersama keluarga(bukannya kelas tambahan, rentas desa dsb). Semua kakitangan awam bekerja 9 jam sehari, termasuk pensyarah yg mengajar juga. Bekerja 9 jam secara disiplin dapat meningkatkan kualiti pengajaran (bukannya membuat persediaan mengajar di meja makan, di depan tv atau sambil mengajar tuisyen). Saya mendambakan masa di mana ibubapa tidak perlu lagi mengahntar anak tuisyen pula di sebelah mlm dan menghabiskan masa di luar berbanding dgn di rumah. 
 
Samardin Yunus
Guru oh guru, manja oh manja... kerja lebih gurulah yg ditonjolkan. Malah macam2 lagi hingga tidak terhitung sejak dari dulu lg. Termasuklah gaji dari masa kemasa sentiasa tidak puashati. Saya tidak menghina guru kerana gurulah saya boleh kenal ABC. Tapi bukan guru yg menjadikan saya seorang jurutera. Sedarlah wahai guru orang lain bukan setakat 9 jam bertugas sehari. Malah lebih dari 24 jam sehari hingga berjam-jam tidak boleh dikira. Sedarlah guru yg manja.. bukan kamu yg menjadikan seseoang itu perdana menteri, doktor, hakim, peguam, arkitek dan sebagainya yg mereka ini semua dikategorikan sebagai org yg bijak pandai. Pensyarah2 pernah bersuara kerana dipinggirkan kerana kurang perhatian tidak seperti apa yg diterima oleh guru. Sedang mereka sebenarnya yg menjadikan seseorang itu doktor,peguam, hakim dan lain2 termasuk juga guru. Tapi guru sebenarnya tak ada mengajar seseorang utk menjadi doktor, peguam, hakim, jurutera dsb. Guru sekadar mengajar org utk lulus peperiksaan sahaja itu pun setinggi STP sahaja. Betul kata seorang pegawai dari Kem. Pendidkan didalam satu wawancara di TV dahulu. Katanya guru tidak mengajar orang untuk menjadi pandai dan bijak. Guru hanya mengajar untuk lulus didalam peperiksaan saja . Sekadar bijak dan pandai menjawab soalan hingga STP sahaja.
 
CHIK MEHE
KERJA JANGAN BEKIRA CIKGU...IKUT JE ARAHAN..BARU BERKAT GAJI JANGAN NAK 
BANGKANG JE...
 
good
tukar je kerajaan skrg..abis cite..x reti mentadbir negara...
 
DRAGON BALL
KERJA JANGAN BEKIRA CIKGU...IKUT JE ARAHAN..BARU BERKAT GAJI JANGAN NAK BANGKANG JE...
 
Ghazali Ibrahim
Hadapi semua ini dengan berlapang dada. Jika niat untuk memajukan anak bangsa Malaysia, insya Allah anda semua pendidik akan menerima ganjaran dari Yang Maha Esa.
 
RAFIQAH YAKUB
Perlu ada pembantu guru sekiranya guru perlu bekerja selama 9 jam.
 
anis
Rasanya tidaklah teruk sangat beban kerja 9jam. Mungkin sb dah terbiasa kerja tidak lebih masa. Apa2 pun guru tiap2 tahun pasti dapat kenaikan gaji dan keistimewaan dr kerajaan. Tapi bila kerajaan nak tambah masa kerja lbh sikit seperti sektor lain dah nak melenting. Itukan dah tanggungjawab kerja masing2 kalaulah rasa berat sangat tugas mengajar. Dah tuh paling banyak cuti, berbanding sektor lain. Rasanya tidak perlu lah nak melenting, dah tanggungjawab. Seperti kami swasta ni pun seminggu sekali juga dapat rehat dengan keluarga.
 
anti-komen oxzodos
oxzodos...
1. hanya org yg "kurang cerdik" (tak boleh guna perkataan bodoh sbb kamikan cikgu... hehehe) sahaja yg memberi komen membabibuta... tanpa tahu apa kerja cikgu sebenarnya.. p/s kurikulum tu mengajar la "kurang cerdik".. tiap2 hari kena masuk kelas.. tak tahu duduk diam..
2. kami kerja before nie lebih daripada 9jam.. tade overtime pun.. korang kerja overtime lepak2 isap rokok, sembang bohong sanasini (bg yg malas la).. pahtu claim overtime..bagus2..
3. korang kata kokurikulum seminggu sekali.. tapi nak anak korang bertanding sampai peringkat antarabangsa.. ada ke org training seminggu sekali boleh menang peringkat tinggi.. "kurang pandai"...
4. Lain kali pesan kat anak belajar rajin2.. boleh kerja besar2.. nanti depa tak payah mengeluh gaji sikit kerja banyak ye...
hahahaha... kesian cikgu...
 
anis
Rasanya tidaklah teruk sangat beban kerja 9jam. Mungkin sb dah terbiasa kerja tidak lebih masa. Apa2 pun guru tiap2 tahun pasti dapat kenaikan gaji dan keistimewaan dr kerajaan. Tapi bila kerajaan nak tambah masa kerja lbh sikit seperti sektor lain dah nak melenting. Itukan dah tanggungjawab kerja masing2 kalaulah rasa berat sangat tugas mengajar. Dah tuh paling banyak cuti, berbanding sektor lain. Rasanya tidak perlu lah nak melenting, dah tanggungjawab. Seperti kami swasta ni pun seminggu sekali juga dapat rehat dengan keluarga.
 
Samardin Yunus
Guru oh guru, manja oh manja... kerja lebih gurulah yg ditonjolkan. Malah macam2 lagi hingga tidak terhitung sejak dari dulu lg. Termasuklah gaji dari masa kemasa sentiasa tidak puashati. Saya tidak menghina guru kerana gurulah saya boleh kenal ABC. Tapi bukan guru yg menjadikan saya seorang jurutera. Sedarlah wahai guru orang lain bukan setakat 9 jam bertugas sehari. Malah lebih dari 24 jam sehari hingga berjam-jam tidak boleh dikira. Sedarlah guru yg manja.. bukan kamu yg menjadikan seseoang itu perdana menteri, doktor, hakim, peguam, arkitek dan sebagainya yg mereka ini semua dikategorikan sebagai org yg bijak pandai. Pensyarah2 pernah bersuara kerana dipinggirkan kerana kurang perhatian tidak seperti apa yg diterima oleh guru. Sedang mereka sebenarnya yg menjadikan seseorang itu doktor,peguam, hakim dan lain2 termasuk juga guru. Tapi guru sebenarnya tak ada mengajar seseorang utk menjadi doktor, peguam, hakim, jurutera dsb. Guru sekadar mengajar org utk lulus peperiksaan sahaja itu pun setinggi STP sahaja. Betul kata seorang pegawai dari Kem. Pendidkan didalam satu wawancara di TV dahulu. Katanya guru tidak mengajar orang untuk menjadi pandai dan bijak. Guru hanya mengajar untuk lulus didalam peperiksaan saja . Sekadar bijak dan pandai menjawab soalan hingga STP sahaja.
 
mint
cadangan saya, renungkan lah kembali apakah sebenarnya tujuan kita menjadi seorang guru. saya percaya jika kita benar-benar ikhlas dan jujur mendidik anak bangsa selain beroleh keredhaan-Nya, nescaya kita akan redha dengan segala rintangan yang dihadapi. kita perlu ingat ganjaran Akhirat lebih besar maknanya berbanding ganjaran duniawi. 
 
penganggur
jawatan pembantu guru leh la membantu graduan yg ramai lg kot xdpt keje...
 
azri
KEPADA KOMEN-KOMEN YANG MENGUTUK CIKGU, TOLONG TARIK BALIK KENYATAAN ANDA. ORANG YANG DILUAR BIDANG GURU TOLONG JANGAN MENYIBUK NAK JADI HAKIM DALAM SOAL INI. ANDA SEMUA HANYA TAHU KOMEN TANPA MELIHAT KEPADA MASALAH SEBENAR GURU. KEPADA PIHAK KERAJAAN TOLONG SELESAIKAN MASALAH BEBAN KERJA GURU TERLEBIH DAHULU. CIKGU BUKAN POLIS, BUKAN TENTERA, BUKAN OFFICER, BUKAN DOKTOR DAN BUKAN SIAPA2. KAMI GURU-GURU ADALAH PENDIDIK YANG MENDIDIK ANAK BANGSA DENGAN IKHLAS. TKASIH
 
nor
kenapalah golongan kami ni ramai sangat yg iri hati..cukup2lah beri tekanan pd kami. jangan samakan kami dgn penjawat yg lain. cubalah dulu menjadi guru, sebelum berkata yg mungkin menyinggung hati. 
 
zie
sebenarnya kerajaan buat nie ada sebabnya, buat apa nak mengeluh..padanlah dengan gaji yang diberi..kamipun 'guru' tapi kerja kami bukan sahaja mengajar dan mendidik pelajar tapi berbagai-bagai kerja yang kami buat, iaitu 5P..jgn kata guru je ada beban..kami pun ada beban kerja yang tersendiri..lagilah nak mendidik pelajar yg berbagai 'kerenah'..kalau budak tu, kita masihlah boleh marah..nie dah besar panjang, kdg2 tu ada pljr yang nak 'menduga'dan menguji kami, sebenarnya setiap org..tak kira apa kerja punya bebannya tersendiri..
 
penganggur
jawatan pembantu guru leh la membantu graduan yg ramai lg kot xdpt keje...
 
kesian
ada komen2 di atas yang saya setuju. ada yg saya tak setuju. mmg kerja guru, nampak ringan berbanding polis, tentera, bomba dll. satu perbezaan ketara, polis dan tentera mmg kerja dia berat. dah la cuti susah. tp itulah fitrah polis dan tentera. kalau byk cuti, susah juga. mcm mana nak jaga keselamatan negara. cikgu keje berat juga sbnrnya sbb berdepan dengan masalah akhlak/disiplin pelajar2 hari ni. bayangkan berdepan dengan budak2 kecik (terutama yang mengajar sekolah rendah). suara terjerit2 nak kawal budak2. nak tarik perhatian. tu belum berdepan dengan masalah disiplin pelajar. cakap sekali ,bukan nak dengar. harini masalah lain esok masalah lain. budak sekrg tak sama dgn budak dulu. dgn cikgu takut. budak sekrg kete cikgu kene calar. tayar kene pancit. yg kerja pejabat, handle kertas2, dokumen dan komputer.

takkan polis keje 24 jam, cikgu pun nak keje 24 jam. janganlah samakan. ni bukan adil namanye. adil bukan = semua profesion kerja waktu yang sama. kalau semua kerja waktu yang sama, sapa nak duduk rumah.

bagi saya jika perkara ini diteruskan, banyak perkara yg hilang. kasih sayang, persefahaman, kerjasama, komunikasi, malah budak akan jadik semakin buta agama. pelajaran agama kat sekolah pun berapa jam aje. subjek agama tak penting pun. bhs arab pun tak dikira sbg jumlah mata utk kedudukan nombor pelajar. jadi dgn bertambah 9 jam ni, adakah subjek agama akan ditambah masanye? tak juga...budak2 pun dah tak dpt pergi sekolah agama petang2..sudahnye nanti kurang dah org yg pandai mengaji quran.

fikir2 kan lah. apa pun saya bukan cikgu. fikirkan masa depan pemimpin akan datang yang dibentuk drp budak2 hari ni. kita dah nak tinggalkan dunia ni. budak2 yang tinggal ni tak tahu apa nak jadi.
 
ayahjannah
Mohon campur tangan PM untuk tamatkan polemik ini. Suasana mood guru berjaya dipupuk oleh PM untuk menyokong kerajaan lebih-lebih lagi kebajikan mereka terbela melalui Pembentangan Budget baru-baru ini. Namun dengan tercetusnya isu ini, ada di kalangan guru mula goyah dan terjejas keyakinan dan kebersamaannya terhadap kerajaann semasa memerintah, Mohon kebijaksanaan PM hentikan segala usaha yang membolehkan pembangkang menangguk di air yang keruh.
 
guru
sistem 9 jam.....sama seperti sistem di negara korea dan jepun...dan juga beberapa negara lain...bagus tetapi kita mesti sesuaikan dengan keadaan, agama, masa dan bebanan kerja....bukan nak mengeluh..tapi inilah hakikatnya.....sebagai guru yg beragama islam di JOHOR...saya menolak sekeras-kerasnya usul ini....semua ni bukan sebab kerja lebih masa..tapi disebabkan pelajar2 tidak akan bersekolah agama.....masalah disiplin yg sering melanda remaja2 kita ini semuanya disebabkan oleh kurangnya didikan agama.....sehinggakan dapatan kajian menunjukkan hampir 100% pelajar yg terlibat dengan masalah zina dan sea\waktu dengannya adalah kerana tidak cukup solatnya....bukankah sekolah agama penting...mmg sekolah menengah dan kebangsaan ada mtpelajarn P Islam...tapi cukupkah untuk mengajar semua tentang agama????? kerajaan seharusnya fikir akan keadaan ini.....jgn kita ni hanya beragama islam di atas k/p ...tetapi yg wajib x dibuat...yg haram diagung-agungkan..nauzubillah..kalau org berkata tentang bebanan kerja...semua org ade bebanan kerja....tapi cube kamu semua semak di kebanyakkan pusat sakit jiwa.....ramai daripadanya adalah guru...kenapa???? disebabkan tekanan dan beban cikgu yg ditanggung....budak2 sekarang bukan semakin baik..bersopan santun...tetapi......tuan2 dan puan2 jwblah sndiri.....alangkan kita ader anak sorg pown dah susah nak dikawal...inikan pula beratus org anak yg perlu dijaga lebih kurang separuh daripada hari mereka...lepastu kalau anak2 jahat..semua tuduh cikgu......baguslah mcm tu..anak x boleh dijentik...x boleh dimarah...lagi senang kalau ibu bapa saja yg mengajar anak mereka dirumah...senang...
 
Nor
Salam,

Saya ingin mencadangkan supaya kerja pengurusan dan pentadbiran murid diasingkan daripada kerja-kerja 'pendidikan' dan 'pengajaran' oleh guru. Sesebuah sekolah harus menggunakan kakitangan pentadbiran sepenuhnya bagi memudahkan tugas seorang guru. Guru tidak harus dibebankan dgn kerja remeh seperti laporan insurans dan sebagainya. 'Lesson plan' ataupun aktiviti penulisan buku ringkasan mengajar harus dipermudahkan dengan teknologi ICT. Malah banyak kerja-kerja guru sepatutnya dipermudahkan dgn teknologi ICT. Bukankah itu sebahagian daripada perancangan pelan induk ICT ketka zaman pemerintahan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir? Mengapakah sehingga kini 'samart school' di Putrajaya hanya tinggal 'School' sahaja. Ia tidak 'Smart' seperti yg diwar-warkan dahulu? Pencetakan kertas ujian dan peperiksaan harus dilakukan pekerja pentadbiran. Sekolah harus ditadbir secara profesional bukan mengikut cara lama iaitu kerani pejabat berlagak seperti 'little empress' sehingga guru berasa bosan hendak berurusan dgn mereka. Guru adalah tunggak sesebuah sekolah, produktiviti mereka tidak patut dihimpit oleh tugas-tugas 'pentadbiran' dan 'pengkeranian' yang remeh temeh. Mereka harus bersama-sama murid, mengajar dan melatih mereka.
 
aku_achick
SAYA TAK SETUJU 300% KALAU CIKGU KERJA 9JAM. SEBABNYA, YANG KEJA SAMPAI TENGAHHARI PUN CIKGU MEMIKIRKAN APA YANG NAK DIAJAR ESOK.. BAYANGKAN KALAU CIKGU KEJA 9JAM. NAK BUAT KEJA UNTUK MENGAJAR ESOK HARINYA. BILA MASA NAK BERSAMA KELUARGA. KALAU CIKGU WANITA PULA, NANTI TAK PASAL-PASAL LAKI MAKAN KAT KEDAI MAMAK....
 
org keja 12 jam sehari...
tu baru cadangan nak keja 9 jam...org lain keja tak tentu masa tak jugak bising...gaji lebih kecik dari gaji guru pulak tuu...kalau tak nak ikut arahan, baik cari keja lain yg lebih relax..buka kelas tuisyen kat rumah ker...sendiri jadi boss kan senang 
 
wilson slugger
macm komen dan itu hak rakyat malaysia nak komen....cuma harap semua sedar,guru memang kerja lebih dr masa sebenar mereka,ada jadi jurulatih macm2 bukan hanya sukan,kena buat masa lepas sek,kelas tambahan lg...banyak lg,cuma bukan semua kena...nak maju sukan,tapi ingatlah..semua bermula dr sekolah dan bukan waktu persekolahn...so memang cg dah kerja lebih dr 9 jam sebenarnya.kalau nak tulis,memang banyak sebab cg bukan hanya mengajar shj...sampaikan kena jadi tok bomoh pun ada...
 
PPJ17
“Jika tempoh sembilan jam bekerja dilaksanakan, bagaimana guru mahu meluangkan masa bersama keluarga memandangkan Sabtu dan Ahad juga mereka terpaksa ke sekolah untuk aktiviti kokurikulum,” katanya

penjawat awam kerja 9 jam satu hari jugak.guru mengajar ada GAB untuk mengajar.mcm kami ni mana ada GAB.lebih lebih lagi yang kena stay kat site.lagi ler stress.penjawat awam pun ada juga yang datang kerja sabtu ahad.tapi ada juga masa untuk keluarga.
 
Si Baweh
Dah lama dah saya kerja lebih 9 jam...Kadang-kadang sampai malam kat sekolah. Kelas tambahan, perkhemahan, sukan dan apabila ada program yang dianjurkan sekolah jadi tuan rumah, terpaksa buat persiaoan untuk sambut kontijgen/rombongan dari luar.

itik
menggelabah la cikgu ni... terutama cikgu2 baru dan muda ni... org lain pun keje 9 jam jugak... kadang2 kene OT jugak office hour, kene standby sabtu ahad, berkorban masa dgn family... cikgu sekarang tak macam cikgu dulu... menggelabah... keje tak ikhlas mendidik generasi2 baru... takde passion dalam menjadi seorang guru. keje sekadar asal boleh je... bukan semua tapi kebanyakannya... dah la byk cuti panjang, asal time cuti sekolah je cikgu pun cuti la... pergi holiday sana sini balik kampung... orang2 lain ada ka peluang macam tu? setiap hari tu keje 9 jam... nak cuti panjang kena tolak cuti... itu pun tak bersyukur lagi ke??? menggelabah sungguh
 
jon
pihak kementerian tidak memahami beban tugas yang dipikul guru-guru, penjawat awam seperti guru lebih banyak memerah otak, tenaga (fizikal), kewangan dan mengorbankan keluarga. merancang memang mudah tetapi yang melaksanakannya itu tidak mudah. pembuat keputusan perlu duduk dan merasai bukan mendengar apa hasilnya kerana belum pasti hasil yang didengar itu tidak banyak keperitan. Jadi tolonglah jangan bebankan lagi guru-guru, sekarang ini tidak larat sudah melalui dasar demi dasar kementerian yang akhirnya guru ibarat kuda tunggangan. apa yang perlu diangkat sekarang adalah penghormatan jasa guru-guru yang menjadikan Malaysia membangun melalui hasil produk generasi berpengetahuan dan berkemahiran seperti jurutera, doktor, penguam, pembuat keputusan dll. berikan mereka ganjaran berupa kebajikan kesihatan, perumahan dan kos persaraan yang lebih baik, kerana sesungguhnya mereka memerlukan sokongan dan motivasi kerjaya seperti itu setelah sekian lama berbakti dengan pengorbanan yang amat besar kepada keluarga masing-masing.
 
EJATH
kepada guru sekalian jangan lupa apa tugas seorang guru sebenarnya adakah anda ikhlas mendidik anak bangsa sekaran? .
 
zahra
Penjawat awam yg lain tidak membawa pulang kerja mereka k rumah tp guru bkn sj kerja di sekolah..di rumah pn kerja jugak! Kerja sekolah bw balik umah, yg cakap besar cuba jd guru den baru anda faham kerja seorang guru...np 9 jam j? Awat xwat 24 jam kn lg senang..huhu
 
Jerry
Adakah perubahan ini membawa kepada perubahan waktu persekolahan kepada 9 jam atau hanya guru yang perlu berada di sekolah selama 9 jam. Sekiranya melibatkan perubahan waktu persekolahan, banyak faktor perlu diambil kira seperti sekolah agama, kelas2 tambahan dan aktiviti pembelajaran luar sekolah para pelajar yang terlibat dalam program perintis ini. Bagaimana pula dengan masalah lain yang timbul akibat dari perubahan waktu persekolahan contohnya masalah kesesakan lalu lintas dan masalah perjalanan pelajar pergi dan pulang dari sekolah.

Daripada pembacaan saya, tak nampak pula yang kata pelajar dan waktu pembelajaran perlu turut di serta diubah.

Sekiranya hanya guru yang perlu berada disekolah untuk tempoh 9 jam, rasanya tidak rasional kerana terdapat lebihan waktu yang mana tidak berlakunya proses mengajar. Mungkin ini bertujuan supaya guru dapat menggunakan waktu ini untuk tujuan perkeranian dan sebagainya seperti yang sering disebut sebagai 'bebanan tugas guru'. bermakna, aktiviti hujung minggu masih perlu dilaksanakan sepertimana sekarang ini. Tiada masa gantian untuk pelajar kerana guru hanya bekerja 9 jam, bukan mengajar 9 jam. Sekiranya demikian, bagaimana pula dengan cuti hari2 minggu yang sering 'diambil' dari para guru untuk tujuan aktiviti ko-kurikulum luar kelas dan sebagainya? perlukah ianya dianggap sebagai kerja lebih masa seperti yang dinikmati pekerja pekerja lain. Nanti timbul pula isu, "sudah bergaji besar, dapat pula claim overtime". Ramai pula nanti yang bersungut para guru diberikan layanan istimewa.
 
abu nawas
terlalu byk expriment... ini salah satunya... terlalu byk dasar ttp apakah hasilnya?dasar perlu jelas, agar perlaksanaannya lebih telus dan mantap. jgn sampai dasar hebat atas kertas sj.jgn ulang ksilapan ppsmi sekali lg.belanja berbillion ringgit, hasilnya.....
 
Simpati nasib guru-guru
ada agenda politik.... senangkan mak bapak diaorang supaya simpan anak kat sekolah je tak payah cari pengasuh..guru yang ada anak macamana pulak..tapi bila anak ada masalah senang nak hentam guru-guru, bila perestasi anak merosot guru juga disalahkan..tak payahlah hiri hati pasal keja..tanya semua orang sapa yang kerja senang..mereka semua kata dia yang banyak kerja...mereka-mereka yang banyak komplain pasal keja cuba jadi guru sementara selama 6 bulan yang dicadangkan supaya dia dapat rasakan..bagi semua jawatan yang ada kat sekolah tu baru dia tahu macamana nak jadi guru sejati...
 
Eddy Dean
apa2 jelah...janji korang bahagia...janji jgn ganggu kerja org lain.hehehehehehe
 
Ghaz Bartz
Ramai hanya memandang cikgu senang balik raya, cikgu cuti banyak, cikgu kheja dari jam 7pg - 2tg sahaja....jangan nak samakan profesion perguruan dengan profesion lain....wahai insan yang bernama CIKGU hanya kita sahaja yang tahu.
 
Xtauk
apa2 jelah...janji korang bahagia & jgn ganggu org masa bertugas....................hahaha

Rose79
alah.... toksah kecoh la. profesional la sket. x yah melenting la. Sekolah didahulukan... guru diutamakan... peace yooo
 
yanaa
hanya guru sahaja yang memahami bebanan tugas di sekolah dengan perangai manusia yang pelbagai tuh.. yg bukan guru hanya komen dengki khianat ja.. malas nak jaga anak sendiri nak lepaskan tanggungjawab kat guru2 sahaja. persekitaran kat sekolah bukan sama macam kat pejabat. ada meja sendiri, bilik ber aircond, kuar masuk sesuka hati, tak yah takut jadi apa2 kat anak orang.. kl ada apa2 keja nak salah cikgu jugak... buang masa ja laksana sistem yang dah siang2 nampak banyak negatif dari positif. 
 
NINA BT MOHD IDRUS
Pasti ke tak ganggu hari cuti..? Sedangkan tugas kami lebih masa, kelas tambahan waktu cuti, kelas tambahan waktu malam,mesyuarat,taklimat...rasanya kekalkan waktu seperti biasa sahaja kot! Tambahan kerja online (data & peperiksaan yg di buat dirumah) NO OVERTIME,NO INTERNET CLAIM!
 
zahra
Penjawat awam yg lain tidak membawa pulang kerja mereka k rumah tp guru bkn sj kerja di sekolah..di rumah pn kerja jugak! Kerja sekolah bw balik umah, yg cakap besar cuba jd guru den baru anda faham kerja seorang guru...
 
akubukanguru
untuk menerima perubahan perlu ada perubahan pada kemudahan yang ada. jika ditambah kepada 9 jam, sekolah patut ada satu sesi sahaja. iaitu sesi pagi sahaja. Memandangkan tugas-tugas guru bertambah kerja-kerja pentadbiran perlu diberikan kepada pekerja biasa. Meja atau tempat guru perlu diberikan seperti mana penjawat awam yang lain. Tidak boleh dikongsi.Ini untuk memudahkan guru untuk menanda buku dan sebgnya.Mungkin penambahan jam yang dikenakan diperuntukkan untuk subjek seperti kelas praktikal bahasa inggeris, kelas agama dll. jika ada guru yang terpaksa bekerja pada sabtu dan ahad, mereka patut diberikan elaun pada hari tersebut. 
 
ruddy
teruskan perlaksanaan tersebut, tetapi untuk sekolah rendah tidak perlu di laksanakan, sebabnya dalam tempoh pembelajaran sekolah rendah kena ada tempoh pembelajaran sekolah rendah agama lagi sebelah petang.sebab agama itu penting dalam kehidupan.jadi pengambilan jawatan untuk cikgu sekolah rendah kenalah yang berkelulusan diploma sahaja,manakala perlaksanaan kerja 9 jam bagi sekolah menangah harus dilaksanakan dan jawatan cikgu yang berkelulusan sarjana keatas perlu menyandang penugasan tersebut.untuk mengambil pembantu cigku buat masa ini tidak perlu dilaksanakan sebab buat masa ini adalah percubaan, melainkan cikgu disekolah yang terpilih tersebut memang dah nak berhenti jadi cikgu.gaji besar perlu penugasan besar bukan nama perkerjaan sama tapi gaji tidak sama.kalau tidak setuju buat sekolah sendiri.jangan semua nak mudah saja sebab tiap-tiap tahun peruntukan paling banyak adalah kementerian pendidikan,bila peruntukan banyak kenalah buat kerja lebih sebab jika tidak digunakan peruntukan tersebut nanti juru audit tanya?
 
ruddy
teruskan perlaksanaan tersebut, tetapi untuk sekolah rendah tidak perlu di laksanakan, sebabnya dalam tempoh pembelajaran sekolah rendah kena ada tempoh pembelajaran sekolah rendah agama lagi sebelah petang.sebab agama itu penting dalam kehidupan.jadi pengambilan jawatan untuk cikgu sekolah rendah kenalah yang berkelulusan diploma sahaja,manakala perlaksanaan kerja 9 jam bagi sekolah menangah harus dilaksanakan dan jawatan cikgu yang berkelulusan sarjana keatas perlu menyandang penugasan tersebut.untuk mengambil pembantu cigku buat masa ini tidak perlu dilaksanakan sebab buat masa ini adalah percubaan, melainkan cikgu disekolah yang terpilih tersebut memang dah nak berhenti jadi cikgu.gaji besar perlu penugasan besar bukan nama perkerjaan sama tapi gaji tidak sama.kalau tidak setuju buat sekolah sendiri.jangan semua nak mudah saja sebab tiap-tiap tahun peruntukan paling banyak adalah kementerian pendidikan,bila peruntukan banyak kenalah buat kerja lebih sebab jika tidak digunakan peruntukan tersebut nanti juru audit tanya?
 
meon
Sebenarnya ini bukan masalah kerja lebih masa guru. Saya bukan guru. Setiap petang anak saya belajar di sekolah agama. KAFA. Kalau dilaksanakan, anak-anak TERPAKSA ke sekolah untuk aktiviti petang. Bagaimana dengan pelajaran Agama Islam. Bagaimana dngan ribuan guru-guru KAFA yang terpaksa menganggur. Bagaimana pula dengan ratusan sekolah agama yang terpaksa ditutup. Fikirkanlah. Cukupkan belajar agama 6 jam seminggu di sekolah kebangsaan? 
 
Dao Tan
Lalalalal.......tak kisah...9 jam TAPI MENGAJAR DALAM KELAS JE.... lain-lain....pembantu buat
 
AbahZaeem
kenapa perlu berbalah?... si A kata "aku sebenarnya kerja lebih dari engkau"... si B akan kata "aku bekerja bekerja tak ingat dunia, cuti raya pun kena beku"... Tak habis-habis dan asyik menyalahkan orang lain.
Apakah kita sememangnya mudah menyalahkah orang lain tentang sesuatu isu... sedangkan kita sama-sama memerlukan antara satu sama lain?...
Sukarkah bagi kita untuk "duduk sama tinggi; berdiri sama rendah" bersama-sama berbicara dari hati ke hati tentang isu ini dan melihatnya dari pelbagai sudut untuk kebaikan anak-anak kita.

Dimana hilangnya sikap bertimbang rasa dan kasih mengasihani antara sesama insan?

Tanya pada dalam diri anda... "kenapa aku perlu pentingkan diri sendiri"... sedangkan antara aku dan dia tiada perbezaan ketara... kerana suatu hari nanti aku akan tetap memerlukan dia... dia juga akan tetap memerlukan aku...

Fikir-fikirkan...
 
Rose79
Huh? Chegu... Chegu.... demo memang gitu. Malah ambo nak oyat lebih
 
AbahZaeem
kenapa perlu berbalah?... si A kata "aku sebenarnya kerja lebih dari engkau"... si B akan kata "aku bekerja bekerja tak ingat dunia, cuti raya pun kena beku"... Tak habis-habis dan asyik menyalahkan orang lain.
Apakah kita sememangnya mudah menyalahkah orang lain tentang sesuatu isu... sedangkan kita sama-sama memerlukan antara satu sama lain?...
Sukarkah bagi kita untuk "duduk sama tinggi; berdiri sama rendah" bersama-sama berbicara dari hati ke hati tentang isu ini dan melihatnya dari pelbagai sudut untuk kebaikan anak-anak kita.

Dimana hilangnya sikap bertimbang rasa dan kasih mengasihani antara sesama insan?

Tanya pada dalam diri anda... "kenapa aku perlu pentingkan diri sendiri"... sedangkan antara aku dan dia tiada perbezaan ketara... kerana suatu hari nanti aku akan tetap memerlukan dia... dia juga akan tetap memerlukan aku...

Fikir-fikirkan...
hamba allah..............
sebagai seorang tenaga pengajar...yg kira sudah berkhidmat melebihi 5thn ke atas, saya berpendapat tenaga guru untuk bekerja 9 jam ini agak membebankan. pada zaman sekarang, pernah diwar-warkan berita tentang bebanan kerja seorang guru.namun, perihal ini masih di awang-awangan tiada jalan penyelesaian. fikirkanlah awal tahun guru bekerja sebagai kerani, tengah tahun guru masih bekerja masa cuti khususnya guru yang mengejar kelas peperiksaan dan akhir tahun guru sekali lagi bekerja sebagai kerani.cuba fikirkan di manakah masa guru ini terluang bersama-sama keluarga?hujung minggu.....atau sebelah petang....?di manakah masa seorang guru untuk menyemak hasil kerja anak didiknya?anak guru sendiri terpaksa dihantar ke tempat lain untuk memastikan anak didik yang lainnya berjaya di bawah bimbingan kita.adakah ini sewajarnya berlaku terhadap guru itu sendiri?adil atau tidak...?sepatutnya berkat seorang pendidik mengajar anaknya sendiri kerana itu adalah tuntutan yang esa.walaupun sabtu dan ahad tidak bekerja adakah ini akan membahagiakan keluarga harmoni?seorang guru saya percaya akan membawa kerjanya yang belum siap pada hari jumaat pada hari sabtu dan ahad untuk dibawa ke hari isnin.ermmmm untuk itu,galakkan guru-guru bersenam sebelum membuat kerja kerana ini bagi mengelak tension dan sakit jiwa berlaku.
 
d.lynn
Kementerian Pelajaran tu sebenarnya nak memusnahkan kerjaya guru kerana selepas ni tidak yg ingin menjadi guru yg dibebani pelbagi tugas sehingga guru layak digelar sebagai pegawai kebajikan. ada baiknya menteri tu jadi guru selama 6 bln utk merasai tugas2 guru yg sgt membebankan para pendidik.
 
hasbullah
pandangan saya, sekiranya kerja 9 jam. kerajaan perlu merancang subjek agama yang lebih seiring dengan subjek akademik yang lain. ini kerana dengan agama manusia hidup bertamadun. inilah peluang mendidik murid-murid. kedua, dalam waktu 9 jam, kerajaan perlu masukkan sekali waktu kokurikulum selaras kepada semua sekolah supaya sabtu dan ahad free untuk guru-guru. masa dengan keluarga juga sangat penting kerana anak inginkan perhatian ibu bapa. 3) latihan MSSD, MSSN juga dalam waktu 9jam. latihan sukan juga pada waktu 9 jam. seminar atau kursus juga tidak lagi dibuat pada sabtu ahad. sekiranya perkara tersebut selaras, guru tidak beban dan gembira untuk ke sekolah. jika tidak, saya berpendapat guru-guru akan stress kerana guru-guru berusaha mendidik pelbagai karenah murid. sabtu ahad harap dicutikan. begitu juga dengan penjawat awam yang lain. sekian
 
Aziz bin Mamat
Sebelum bertindak perlu ada Plan A dan sebagainya. Projek rintis ini pada dasarnya memang elok dijalankan. Ianya dapat mengelakkan budaya lepak dan keruntuhan akhlak para pelajar. Ibu bapa dapat memastikan anak-anak terselamat kerana berada di sekolah. Kos penghantaran anak-anak ke taman asuhan dapat dikurangkan. Yang agak memenat lagi membebankan ialah tanggungjawab yang diamanahkan kepada pendidik. Berkemungkinan besar, masyarakat menganggap tugas guru ringan dan tidak membebankan. Tanggungjawab yang dipikul oleh pendidik amatlah besar peranannya. Selain mendidik, para guru terpaksa mengasuh, membimbing, mengajar, memulih, mengelola idea dan sebagainya. Dilihat dengan mata kasar, tugas guru cukup mudah. Bukannya ingin membela perjuangan kaum guru. Mereka dengan sukarela mengorbankan masa, keluarga dan wang ringgit untuk menampung keperluan pelajar. Ada sesetengah sekolah mengadakan jadual kelas tambahan bermula pada jam1400 dan berakhir pada jam1600. Disambung pula dengan aktiviti ko-kurikulum sehingga pukul 6.00 p.m. Aktiviti ini disambung pula pada sidang malam. Kelas bermula dari jam2000 dan berakhir pada jam2230. Mereka tidak meminta elaun dan upah. Kesemuanya dilakukan demi mempertingkat prestasi anak didik, sekolah dan mencapai hasrat negara. Belum dikira lagi tanggungjawab di luar bilik darjah sewaktu mengikuti aktiviti sukan atau ko-akademik. Sidang pagi mereka menunaikan dahulu tanggungjawab sebagai pendidik dan memaksakan diri untuk menghantar para pelajar mengikuti aktiviti sukan dan sebagainya. 'Nasib kamulah Cikgu'. Yang menghairankan, bagaimana pula dengan kelas KAFA atau Fardu Ain? Waktu bila pula akan dilaksanakan? Nampaknya guru terpaksa akur dengan kehendak pihak-pihak tertentu. Ingat cikgu! Elakkan perumpamaan " Guru kencing berdiri, Murid kencing berlari" Fikir dan ilhamkan pendapat positif sebelum terlerai seperti PPSMI. Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia cikgu.
 
one
pada pandangan saya sebagai pekerja sealiran dengan guru agak merasakan tuntutan yang diminta amat tinggi. jika anda semua bayangkan pekerja lain waktu bekerja biasa 8-5ptg (9 jam) kami x pernah kisah pun waktu bekerja dan sememangnya itula waktu kami bekerja setiap hari. namun guru hanya berkerja 7.30 hingga 2.00 ptg dan hanya kadangkala sahaja jika ada ko kurikulum (seminggu sekali sahaja). jika para guru mempersoalkan tidak mempunyai masa bersama keluarga bagaimana pula kami yang bekerja 9 jam sehari @ lebih dan bekerja sabtu/ahad untuk menambah pendapatan. dimanakah waktu kami bersama keluarga tidak lagi mengira waktu kami outstation tidak mengenal waktu. jika ada yang menyatakan guru hanya mengajar semata-mata bagaimana pula kami berkerja berdasarkan keperluan dan kadang kala semua cabang kerja kami lakukan. kepada en fauzi pula mengapa mengeluarkan kenyataan bahawa ibu/bapa malas mendidik anak apakah fungsi guru pula. sepatutnya anda tidak boleh berkata demikian kerana seorang guru perlu ikhlas mendidik bukan terpaksa kerana bekerja. saya tahu situasi seorang guru bagaimana tidak perlu mengeluh sebegitu rupa. soal cuti sahaja tidak ada jabatan yang setaraf dengan anda. apa lagi yang anda mahukan.
 
adik
saya sedia menjadi pembantu guru. positive thinks jek la. an ada kerja untuk aq yang sedang mencari kerja ni..ahaha
 
Nazri
Guru-guru di Malaysia agak manja. Kalau ikutkan, penjawat awam lain berhadapan dengan beban kerja yang lebih teruk daripada guru.
 
one
pada pandangan saya sebagai pekerja sealiran dengan guru agak merasakan tuntutan yang diminta amat tinggi. jika anda semua bayangkan pekerja lain waktu bekerja biasa 8-5ptg (9 jam) kami x pernah kisah pun waktu bekerja dan sememangnya itula waktu kami bekerja setiap hari. namun guru hanya berkerja 7.30 hingga 2.00 ptg dan hanya kadangkala sahaja jika ada ko kurikulum (seminggu sekali sahaja). jika para guru mempersoalkan tidak mempunyai masa bersama keluarga bagaimana pula kami yang bekerja 9 jam sehari @ lebih dan bekerja sabtu/ahad untuk menambah pendapatan. dimanakah waktu kami bersama keluarga tidak lagi mengira waktu kami outstation tidak mengenal waktu. jika ada yang menyatakan guru hanya mengajar semata-mata bagaimana pula kami berkerja berdasarkan keperluan dan kadang kala semua cabang kerja kami lakukan. kepada en fauzi pula mengapa mengeluarkan kenyataan bahawa ibu/bapa malas mendidik anak apakah fungsi guru pula. sepatutnya anda tidak boleh berkata demikian kerana seorang guru perlu ikhlas mendidik bukan terpaksa kerana bekerja. saya tahu situasi seorang guru bagaimana tidak perlu mengeluh sebegitu rupa. soal cuti sahaja tidak ada jabatan yang setaraf dengan anda. apa lagi yang anda mahukan.
 
raven
Kalau guru malas n tak mau ikut dasar kerajaan, saya cadangkan semua guru letak jawatan n sertai parti pembangkang....mana tau boleh menang PRU13..
 
adik
cikgu, katanya golongan profesional. kenapa marah2? relax sudah. ini semua tanggungjawab. kalau nak dtg sekolah untuk mengajar, tak multipurpose la. ya, kami faham cikgu2 ni kene BERCAKAP TANPA HENTI. sangat paham. thats y la student sekarang ni makin pandai. sebab comunication one way just applied to them. hello, membohong la tak berhenti ckp. pastu semua kerja x nk buat. pent sangat ke stakat buat report n so on tu. kalau profesional dan MEMANH ADA NIAT nak mendidik anak bangsa BUKAN KERANA WANG semata, semua boleh la cikgu. maaf ya, saya hormati golongan guru. just argue cz 9jam tu bukan lama sgt pon. lagipon cikgu bukan 24-7 ada kelas. ikut jadual juga kan kan kan? :) majulah pendidikan untuk masa depan anak bangsa.
 
azura
satu cadangan yang baik di mana sistem persekolahan di UK telah lama mengamalkannya. Guru sering merungut ketiadaan masa menanda buku dsb. ini kerana guru telah set kan di minda bahawa guru bekerja setakat jam 1pm. sekiranya guru mengamalkan kerja secara konsisten 9 jam sehari, guru-guru boleh menggunakan masa tersebut yakni dari jam 2pm-5pm untuk menyediakan bahan mengajar, menanda buku dan kerja2 perkeranian yang lain.
jika diamalkan 9jam waktu bekerja, guru-guru masih dikira bertuah jika dibandingkan dengan kakitangan kerajaan yang lain kerana berpeluang bercuti lebih kurang sebulan pada setiap penghujung tahun.
jika budaya 9 jam dimalkan, nescaya tiada lagi rungutan daripada golongan guru bahawa ketiadaan masa untuk menanda buku dsb.
ini kerana, setiap sekolah bebannya berbeza. mungkin ada guru2 yang kerjanya agak rilek sehingga boleh mengemaskini blog hampir setiap hari dan berniaga.
mungkin percubaan bekerja 9 jam membolehkan guru2 lebih fokus kepada pengajaran dan pembelajaran bagi menghasilkan pelajar yang cemerlang dr jeris.
isu sekolah agama juga perlu diambilkira. mungkin sekolah agama dilakukan pada hari sabtu secara intensif selama 5 jam (8-1pm)
 
Hidayah
@Ozxodos kalau awak tak faham kerja seorang guru, jangan nak buat statement yang 'bodoh' macam tu.
 
haris
Bagus juga ia dilaksanakan.. 9 jam waktu bekerja, cuma perlu ubahsuai seperti bekerja selepas waktu 9 jam serta sabtu ahad. Jika ia disusun dengan rapi, insya-Allah ia boleh dilaksanakan. Setiap yg dirancang itu pasti ada kebaikannya.. dan satu lagi ia dapat membuka peluang kepada pencari pencari kerja bagi menjawat jawatan pembantu guru nanti, ini satu langkah yang sangat baik...saya sokong.
 
bekas guru
cuba fikir berapa jam kita boleh beri tumpuan sekiranya mendengar ceramah. adakah kita boleh duduk selama 7 ke 8 jam. Boleh ke beri tumpuan sepenuhnya? Begitu juga la dg. murid-murid. Sebelum nak laksanakan sesuatu perubahan, buat lah kajian terlebih dahulu. 
 
Sulaiman Dali
Didiklah anak-anak dengan hati ikhlas. Guru-guru terdahulu saya ucapkan terima kasih kerana mendidik kami dengan ikhlas, tiada sekalipun kami melihat dan merasakan guru mengeluh beban walaupun tidak mendapat kelebihan seperti hari ini. 
 
bekas guru
cuba fikir berapa jam kita boleh beri tumpuan sekiranya mendengar ceramah. adakah kita boleh duduk selama 7 ke 8 jam. Boleh ke beri tumpuan sepenuhnya? Begitu juga la dg. murid-murid. Sebelum nak laksanakan sesuatu perubahan, buat lah kajian terlebih dahulu. 
 
lin
sebenarnya semua kerja pengkeranian guru yang masuk markah, tanda kertas, jadi pegawai aset, bawa pelajar sakit, pengajaran guru dalam kelas, buat soalan dan segala kerja yang guru listkan adalah juga kerja pensyarah politeknik dan kolej komuniti. mereka bekerja 9 jam dan di tambah dengan pelbagai aktiviti hujung minggu dan karnival yang biasanya di peringkat negeri dan kebangsaan serta mengajar kursus kursus pendek yang tak mengira masa perlaksanaannya. penyelidikan juga wajib dibuat, pembentangan penyelidikan serta inovasi..setiap pensyarah wajib buat. nama sahaja pensyarah, tapi semua kerja guru di sekolah dan kerja pensyarah universiti mereka kena buat..gaji? sama sahaja dengan guru, sebab mereka dulupun gred DG..sejak 2008 sahaja tukar DH. mula mula nak betukar sistem kerja ni memang rasa perit sedikit, tapi lama lama insyaallah, mesti ok..yang penting, pengurusan masa.
 
asfieda impiana
Kenapa dengki sangat dengan status guru? @ Guru naik gaji? Ada yang kata mmg kena 9 jam sebab cikgu sekarang hanya pentingkan RM dan naik pangkat.
"Tugas seorang pendidik ialah pekerjaan mental yang tidak dimulai waktu tiba di pejabat/sekolah dan tidak berhenti waktu ia pulang"....
Kenapa?...Kenapa?..kenapa dengki sangat dgn guru? Mmg ada sesetengah yang mmg makan gaji buta jer n mengajar pun sebab tak ada pekerjaan lain, tapi kerana nila setitik rosak susu sebelanga.
harapnya ada kaji selidik dan kajian menyeluruh sebelum pelaksanaan di jalankan, dan kenapa 4 negeri yang terlibat? Kenapa tak buat di Kuala Lumpur dan Wilayah juga?..
 
msaufian
Lama kelamaan bertambahlah Pesakit mental di Malaysia nanti. Sekarang ni pun ramai guru yang terbeban dengan tugas diluar selain mengajar. Mengajar sahaja cukup menyeronokkan.
 
ismail nurdin
tak sesuai terutamanya sekolah dua sidang,mengganggu jadual JQAf sblh ptg, kelas tambahan thn 6,
 
juradi
dulu kementerian telah menjalankan kajian beban tugas guru. Hasil dari kajian tersebut mendapati guru memang benar menanggung beban tugas yang melampau. Tetapi apa tindakan susulannya...??? tiada.. Malahan mahu ditambah lagi beban tugas kepada guru... Akhirnya pagi jadi guru... petang jadi "penjaga kepada murid". Ini bukan meringankan beban guru.. Cadangan ini tidak praktikal dan tidak mengambil kira langsung pandangan dari guru. Dasar ini dicadangkan oleh orang yang bukan dalam dunia pendidikan.
 
meegi
KITA CUMA HARUS INGAT..SEKIRANYA ALLAH TIDAK MENCIPTA GURU TIADA LAH JAWATAN PERDANA MENTERI, MENTERI, POLIS, KASTAM BOMBA DAN SEBAGAINYA...SEBELUM MENGKOMEN TENTANG GURU FIKIRLAH BERAPA BANYAK HATI GURU YANG TELAH MENGAJAR KAMU SEMUA YANG TELAH KAMU LUKAI..SEMOGA KEHIDUPAN BERKATTT 
 
ai_dieyl07@yahoo.com.my
Kakitangan awam sememangnya patut kerja 9 jam sehari, termasuk guru. Itu dah termaktub dalam pekeliling...
 
baharuddin
Saya tidak bersetuju sama-sekali dasar guru mengajar 9 jam kerana ia memberikan kesan negatif kepada guru dan pelajar. Bagi guru, tempoh 9 jam terlalu lama untuk mengendali perangai pelajar-pelajar, mengajar terlalu lama akan memberikan tekanan kepada guru, masa rehat waktu siang menjadi singkat, guru merasa beban berada di sekolah terlalu lama. Bagi pelajar pula, tiada waktu belajar untuk KAFA, guru sendiri tidak sama dengan guru tuisyen, pelajar akan merasa bosan berada di sepanjang masa di sekolah, masa rehat pelajar di rumah menjadi singkat, kurangnya interaksi antara adik-beradik kerana esemuanya berada di sekolah. Saya hairan dengan sikap pegawai-pegawai kanan Kementerian Pelajaran yang menggubal
dasar ini iaitu ke manakah hendak dituju? Adakah dasar sedia ada gagal sehinggakan perlu dipaksa supaya guru dan pelajar
perlu berada di sekolah selama 9 jam? Apa yang saya bimbangkan adalah tindakan pegawai-pegawai kanan Kementerian yang meragukan ini akan menyebabkan ratusan ribu warga guru akan marah kepada kerajaan. Masa pilihanraya nanti, muncullah parti-parti pembangkang akan bertindak menjadi juara yang akan
menghentam kerajaan dan sekaligus berkempen untuk membatalkan dasar ini jika memerintah. 
 
tukangKesian
hang pa waktu raya dapat raya balik kampung,polis trafik duk jaga 24 jam atas jalan raya x pikir ka,diorang ada mak bapak kat kampung nak balik gak tapi x dapat cuti,hang pa cikgu kira dah banyak beruntung
 
James
gaji pun dah BESARRRRR.. senang naik pangkat lak 2.. keja 9 jam lebih sikit pun dah nak mengeluh.. letak jawatan je la.. bagi orang lain yang sanggup.. rasanya ramai dekat luar sana yang sanggup..
 
oxzodos
Baru nak laksanakan dah kecoh.Penjawat lain kerja 8am-5pm.Takde masalah pun.Bukan sepanjang masa dari 7am-2pm cikgu mengajar ke.Berpolitik boleh!banyak songehla cikgu.Tapi bkn semua, hanya yang malas.Program2 sekolah tu bukan tiap2 hari kena buat.Kokum tu tiap2 hari ke?kurikulum tiap2 hari ke?latihan dan persatuan tiap2 hari ke?Ingat cikgu je ade beban kerja.Wooiii jawatan lain pun byk kerja.Kerja kerani ape yang cikgu buat????ORANG YANG BERMASALAH DAN BODOH JE YANG TIDAK MAHU PEMBAHARUAN.GURU2 KAUNSELOR SEKOLAH TOLONG KAUNSELING CIKGU2,NUTP,YGMB.Kalau tak nak! cari kerja lain.....Polis,tentera,pekerja hospital,bomba dan lain2 pangkat semua berkerja x ikut masa.ada kami mengeluh?
 
APAI VINNA
9 jam ???...itu mengurangkan masa dan bukannya menambah.Ungkapan ini hanya difahami oleh guru-guru sahaja.Terlalu banyak perkara di luar P & P yang guru lakukan.Jika dikira secara purata,guru bekerja tak kurang dari 10 jam sehari (dlm 24 jam).Masyarakat cuma melihat satu aspek sahaja...Cuba lihat tugas-tugas lain guru-guru di luar P & P,nescaya mereka akan tahu.Isu tempoh masa bertugas guru yang kononnya kurang ini sebenarnya timbul daripada individu yang tak dapat melihat keadaan sebenar secara objektif,pada masa yang sama ada unsur "cemburu" terhadap bidang perguruan.Ringan mata memandang,tetapi yang memikul beban tak ada orang yang hendak membantu....
 
pekerja yg kerja lebih teruk dari guru
sememangnya guru merupakan profession yg sy hormati. bg sy, tanpa guru siapalah semua org yg berjaya..selama ni guru xpenah pikir pun pasal org lain yg kerja sampai 12 - 16 jam. anak2 pun kena hantar mengasuh..yg menyedihkan pendapatan jauh lebih rendah dari guru. tp apa nk buat, kerja ttp kerja, perlu diteruskan untuk hidup..bukan semua orang boleh jadi guru. jangan selalu memandang orang yg lebih bernaseb baik, byk lagi org yg kurang bernaseb baik di dunia ni....jangan asyik nk mengeluh & merungut bila ada perubahan...
 
Guru Prihatin
Berfikir dahulu sebelum bercakap, selidik dahulu sebelum membuat komen. Kerja guru tidak sama dengan profesion lain. kaji dulu baik2 baru buat komen. Anda mahukan yang terbaik untuk anak2 anda tetapi tidak memikirkan tentang guru2 yg mendidik anak2 anda. bercakap jarang berhenti selama 8 jam, melayan karenah disiplin pelajar, membuat pelbagai jenis laporan, semak latihan, kelas tambahan, persediaan mengajar, data maklumat, soalan peperiksaan, kokurikulum, kebajikan, soal selidik, perkeranian dll. ptg, sabtu & ahad pn kekadang dipanggil kursus, aktiviti, meeting dan banyak lagi kerja lain. tapi kami warga guru tetap bersyukur & komitmen mendidik anak bangsa. xbersyukur kah anda dlm profesian lain yg dpt bekerja dgn tenang sbb anak2 anda dijaga & diajar dgn baik di sekolah? kenapa nak irihati dgn profesion perguruan ini. waktu & beban kerja guru tidak siapa di luar sana yg tahu. sebab kami guru2 tidak suka mengeluh dan riak menghebohkan semua kerja2 kami di sekolah. Itu tanggungjawab kami. pihak kementerian perlu lebih peka. dekati warga pendidik untuk kejituan maklumat.
 
Gilbert Meur
Semua ini hanyalah kerana kerajaan kalah pd tekanan pelbagai pihak yg mengatakan gaji guru lumayan..utk pihak2 yg bkenaan..kalau jelas..mintalah jadi guru sekarang,itupun kalau ada kelayakkan mencukupi..dulu org suruh belajar rajin2,dia hisap dadah,ponteng dan merempit..sialan!
 
Alahai
Setuju ngan Yau, kalau 10 perkara tu dpt dilaksanakan, maka kerja 9 jam tu dpt diterima. Menjadi guru bukan soal kerja semata2 tp kena ada kekuatan mental menghadapi karenah pelajar2 zaman skrg yg amat mencabar, selain melayan karenah ibu bapa. Semua tu guna mental. Cubalah sehari jd guru, kita tengok macamana....
 
gerhana
dah la kerja 9 jam...setiap dasar baru yg diperkenalkan cikgu kena keluarkan duit sendiri...nak beli broadband, printer, komputer, kertas A4....untung penjawat awam lain....bilik ada, aircon ada, kerusi n meja ada, pc, printer dll semua tersedia..... Cikgu kena keluarkan duit sendiri
 
mpsitgmalim
kalau rancangan ini diteruskan lama kelamaan sistem sekolah agama di selangor,kedah,melaka dan johor akan pupus. ini akan jadi modal politik pihak pihak tertentu. mana perginya suara suara wakil rakyak dalam mempertahankan sekolah agama rakyak. ini ke yg dikatakan rakyat diutamakan????? skrg ni masaalah sosial byk melibatkan remaja melayu spt pergaulan bebas, zina, mat rempit, buang bayi yg mana kaji selidik telah dijalankan kerana kurangnya pendidikan agama.
 
simpati
x adil langsung..kalu nak selaras,selaraskan kepada semua penjawat awam,baru adil,kenapa nak hanya guru saje,polis ,bomba,tentera lagi kasihan,waktu cuti mereka kerja,perayaan pun kerja,hari raya pun kerja,cikgu boleh jugak beraya dengan kelurga,polis tentera langsung x boleh raya,cuti awal2 lagi kena beku, so memang langsung x adil
 
jaunic
Saya risau Pembantu Guru disalah guna seperti mana Pembantu guru tadika kemas terutama di luar-luar bandar.
 
saya
emm..think positivelah.. asyik merungut je bila bgai kerja. ramai yg kerja seminggu n sampai malam. tidur pun di pejabat. gaji kecil dari guru. kalau tak nak keja berhenti jadi guru. banyak sangat alasan. undi kerajaan tak mau. asyik nak hentam je.sedarlah jadi guru ni kerana nak mendidik.sekarang ni, pelajar pun kurang pandai. masih ada yg tak tau mengira, tak tau membaca. apa tugas guru di sekolah.kalau masalah ni masih berlaku.takkan nak salahkan gen ayah ibu pula. tu sebab dihantar anak ke sekolah untuk belajar.
 
tokey
apa yg kerajaan buat ni ada kebaikan untuk gru sbb nnti apa2 faedah lg yg korg dpt kami kakitgn lain x bleh prtikai sbb time keje sma.
 
lyn
pada pendapat saya, tiada masalah untuk brtugas 9 jam jika keadaan bilik guru dalam keadaan yang selesa sesuai dgn penjawat awam yang lain. seperti sekarang bilik guru dilihat seperti stor menyimpan barang dan harus diingat kebanyakan sekolah adalah 2 sessi, pagi dan petang. bermakna tempat guru biasanya dikongsi berdua. jika pelaksanaan kerja 9 jam diteruskan, perkara ini perlu diteliti untuk keselesaan guru. seperti menambah bilik guru dan memasang penghawa dingin kerana rasanya semua pejabat kerajaa berhawa dingin berbanding bilk guru yang hanya dibekalkan kipas yang kadang kala tidak berfungsi. jika keadaan persekitran yang selesa dapat diadakan, masaalah waktu bekerja tidak akan timbul.
 
Warga Pantai Timur
Biasa komen mengenai bola, kali ini bagi pandangan mengenai isu guru, pertama tidak perlu emosi dan harap pihak berkenaan dapat buat perbincangan meja bulat,sebenarnya bebanan ini bukan hanya dikira jam bekerja,tetapi termasuk sekolah2 kurang murid yang kadang-kadang guru-guru memegang jawatan gpk dan lain-lain atas lantikan sekolah,menanggung beban dan tiada elaun.Kekalkan masa mengajar dan cuti sekolah hanya pelajar sahaja cuti,cikgu2 sekolah seperti biasa melaksanakan kerja2 pentadbiran.pe2 pun selesaikan secara baik.
 
sam wiranto
kalau rancangan ini diteruskan lama kelamaan sistem sekolah agama johor akan pupus. ini akan jadi modal politik pihak pihak tertentu.
 
annacomel
kira okla tu... baru sembilan jam..sebelum ini guru berkerja 10 jam tidak termasuk hari sabtu ..mudah je tu.. 7.00 am - 1.00(waktu sekolah) + 3.00 pm - 6.00 pm(melatih pasukan sekolah) + meting+kokum wajid + macam - macam arahan termasuk gotong royong + hantar budak (guna kereta sendiri)+ waktu rehat nak urus masalah budak (takde rehat la maksudnya)= 10 jam.. kira ada pengurangan la..terima kasih. 
 
Bukan Guru
Bagus juga ia dilaksanakan.. 9 jam waktu bekerja, cuma perlu ubahsuai seperti bekerja selepas waktu 9 jam serta sabtu ahad. Jika ia disusun dengan rapi, insya-Allah ia boleh dilaksanakan. Setiap yg dirancang itu pasti ada kebaikannya.. 
 
ahmad
BENDA NI DAH BUAT KAJIAN KE BELUM?JANGAN MAIN SUKA-SUKA JER NAK LAKSANAKAN..SAYA AMAT TIDAK BERSETUJU TAK SETUJU TAK SETUJU JIKA WAKTU KERJA 9 JAM DIPERKENALKAN..AKU BUKAN GURU TAPI BINI SAYA GURU SO MEMANG BEBAN KERJA BANYAK DAN BERLAMBAK,PETANG SELALU BALIK LAMBAT DAN ADA AKTIVITI KAT SEKOLAH.SABTU ATAU AHAD ADA LAGI AKTIVITI KO-KU ATAU KURSUS SO BILA MASANYA NAK BEREHAT DAN BERSAMA KELUARGA???ANAK SAYA KECIK LAGI SELALU GAK KENA TINGGAL..ALAHAI PIHAK KEMENTERIAN,GURU ASYIK@PERLU UTAMAKAN MURID@PELAJAR ATAU ORANG LAIN JER,DIRI SENDIRI MACAM MANA???KELUARGA DAN ANAK SENDIRI TERABAI.APA NAK JADI....!!!!!CIKGU SEKARANG TAK MACAM DULU BOLEH BALIK AWAL DAN MURID/PELAJAR TAK DEGIL TAPI SEKARANG NI PELAJAR KEBANYAKKANNYA BERMASALAH DAN DEGILL..
 
Zamani Mohd Daud
alhamdulillah..
bertambah peluang pekerjaan di sektor kerajaan..
 
mdkhaizani kekek ramli
ada je nk bangkang.berat sgt ke ajar ko-kurikulum tu?kerja polis, bomba, kastam lg berat.samp mlm kerja lg.weeken jgn arap la nk rehat kt umah.skrg minx pembantu plak.btol ke jd cikgu bz sgt?byk je cikgu2 'meniaga' kat sekolah.jual kain, kuih, tudung, pinggan mangkuk, perfume...mcm2 la...dh pdg besar.jgn sbb kerajaan jaga cikgu2 ni (kakitgn awm paling rmai) nk amik kesempatan plak.pikir la jugak penjawat awam yg lain...peace no war
 
kimiechepeng
sembang je ler...
 
yau kuek shing
Amat setuju kerja 9 jam JIKA:
1. Guru HANYA mengajar dalam kelas.
2. Guru BUKAN pemandu pelajar menyertai apa-apa kejohanan, karnival, pertandingan dan sebagainya.
3. Guru BUKAN kerani yang perlu mengisi macam-macam borang, soal selidik,markah peperiksaan dan sebagainya.
4. Guru BUKAN jurulatih sukan dan permainan.
5. Guru BUKAN penasihat kelab dan persatuan serta unit uniform.
6. Guru TIDAK PERLU menghantar pelajar sakit ke hospital, klinik @ balik ke rumah.
7. Guru TIDAK PERLU melayan ibu bapa dan penjaga di sekolah.
8. Guru TIDAK PERLU menghadiri kelas tambahan pada hujung minggu.
9. Guru HANYA bekerja sehingga jam 4.30 ptg sahaja, apa-apa urusan selepas waktu itu, tidak perlu dilayan.
10. Guru BUKAN pengasuh.....
 
Mohd Fauzi B Mohd Musa
SEBENARNYA, MAK BAPAK DAH MALASSSSSSS NAK DIDIK ANAK ANAK, KAN BAGUS, LETAK JE KAT SEKOLAH 24 JAM
 
Kacip
Kenapalah sekolah2 dan guru2 sering dijadikan "bahan eksperimen"....dgn pelbagai dasar yang tidak munasabah....alamak jadi "TIKUS MAKMAL" lah guru2...

Tiada ulasan: