Rabu, November 23, 2011

Himpunan 50,000 rakyat Sabah 4 Februari 2012>> DEPAN PEJABAT KETUA MENTERI BAA

Written by Harakahdaily  
KUALA LUMPUR, 23 Nov: NGO Bela Tanah Rakyat Sabah (Tabah) akan mengadakan himpunan 50,000 rakyat negeri itu di hadapan pejabat Ketua Menteri Sabah pada 4 Februari 2012 yang akan datang.

Ianya bagi menyatakan bantahan terhadap tindakan kerajaan negeri yang didakwa berterusan merampas tanah rakyat di negeri itu.


Tabah yang merupakan NGO dibawah Lajnah Pembangunan Tanah & Wilayah PAS Pusat membuat ketetapan itu dalam bengkel tahunan Tabah pada 20 November lalu di Pejabat PAS Kawasan Putatan bersama pimpinan masyarakat pelbagai kaum yang terlibat dengan isu rampasan tanah.

Menurut pengerusi Iajnah itu Mazlan Aliman, himpunan tersebut dicadang ekoran pendirian Kerajaan BN Sabah yang diketuai Datuk Seri Musa Aman yang masih berterusan merampas tanah rakyat biarpun beberapa bantahan telah dikemukakan beberapa pihak.

"Rakyat hilang sabar meskipun pendekatan diplomatik digunakan tetapi tiada respon positif dari Kerajaan BN Sabah," katanya dalam satu kenyataan.

Pesuruhjaya Suhakam Sabah, Jannie Lasimbang sebelum ini melaporkan dari tahun 2005 hingga tahun 2010 Sabah mencatat aduan tertinggi mengenai isu tanah di negara ini dengan 977 kes, diikuti Semenanjung Malaysia dengan 654 kes dan Sarawak 251 kes.

Bagi tahun 2010 sahaja daripada 92 aduan diterima di Sabah, Suhakam hanya mampu menyelesaikan dua kes sahaja kerana keengganan kerajaan negeri dan agensi terbabit memberi kerjasama yang sepatutnya.

Sebelum ini ujar Mazlan, sebuah sekumpulan NGO yang diketuai PACOS TRUST bersama hampir 50 wakil-wakil komuniti daerah seperti Pensiangan, Sepanggar, Kudat dan Kota Marudu, gagal untuk menyerahkan memorandum isu rampasan tanah kepada YAB Ketua Menteri pada 18 November lalu.


Meskipun menunggu lebih satu jam di perkarangan Dewan Undangan Negeri Sabah katanya, memo yang menyentuh bantahan pengeluaran geran komunal dan tuntutan Pemilikan Tanah Hak Adat Anak Negeri (NCR) hanya diterima kemudiannya oleh Pegawai Khas Ketua Menteri.

Sehubungan itu, mereka merancang untuk meggerakkan rakyat Sabah yang menjadi mengsa ramapasan tanah bangkit menyatakan bantahan kepada ketua menteri.

Dalam pada itu menurut Mazlan, Lajnah Pembangunan Tanah dan Wilayah PAS Pusat dalam rangka lawatan kerja ke Sabah dari 18 hingga 21 November lalu sempat melawat beberapa kawasan termasuk Kota Belud, Sepanggar, Kudat dan Beufort.

Selain beliau, turut serta Ust Aris Faesol Ismail selaku Setiausaha Lajnah Tanah, Nasaei Ismail, Pesuruhjaya PAS Sabah Tuan Aminudin Aling, Setiausaha Perhubungan Ust Awang Laiman, Ketua Penerangan Hishamudin Sulaiman, dan Ketua Dewan Pemuda PAS Sabah Lahirul Latigu.

Menurut Mazlan lagi, sesi ramah mesra dan dialog meskipun jauh di pendalaman mendapat sambutan yang amat memberangsangkan.

Lebih menarik katanya penyertaan masyarakat suku kaum yang bukan beragama Islam lebih ramai dari kelompok bumiputera termasuk Bekas Timbalan Menteri, Datuk Kalakau Untol, mantan Ketua Daerah, Ketua-ketua Kampung dan pemimpin masyarakat.

"Terlalu banyak penemuan dan bukti kegagalan pemerintahan BN. Arus perubahan semakin kuat lantaran kekecewaan rakyat dengan pemerintahan sedia ada.

"Mereka menunggu masa pembubaran Parlimen untuk mengajar Musa Aman dan kuncu-kuncunya," katanya.

Tiada ulasan: