Rabu, Jun 16, 2010

Menziarahi Allahyarham Ust Hassan Shukeri Di Taman Melewar dari blog kawan (http://pastamanequine.blogspot.com/)

Di Taman Melewar http://pastamanequine.blogspot.com/

Pada jam lebih kurang pukul 5 petang tadi saya dan Ketua Cawangan Sdr Khairi bertolak ke rumah Allahyarham Ustaz Hassan Shukeri walaupun berita pemergian Allahyarham telah saya ketahui seawal jam 2 petang tadi namun dek kerana beberapa perkara saya terpaksa turun sejurus menunaikan solat Asar. Ketika dalam perjalanan saya masih lagi dihubungi oleh teman-teman khusunya dari Sabak Bernam yang bertanyakan perihal jenazah hendak dikebumikan dimana namun saya jawab saya kini sedang dalam perjalanan ke rumah Allahyarham dan akan memberikan maklumat secepat mungkin. Kami tiba agak lewat kerana waktu itu adalah waktu puncak dan kami terkandas di jalan Tun Razak hampir 1 jam namun begitu Al-Hamdulillah sampai pada jam 6.55 petang dan terus masuk ke rumah Allahyarham.

( Wajah tenang seorang pejuang agama yang pergi bertemu dengan Al-Khaliq buat selama-lamanya - alfatihah )

Ketika kami sampai keadaan dirumah allahyarham agak lengang kerana waktu itu menjelang Maghrib dan kami dipersilakan masuk oleh anak Allahyarham. Di dalam rumah saya dapati Ust Nasir Yusof Tim YDP PAS Puchong, YB Shaari Sungib, Fauziah Salleh dan ramai lagi sedang membaca Yassin. Kami pun terus pergi menatap sekujur tubuh insan yang bernama Ust Hassan Shukeri sambil membaca doa.
Sdr Khairi sibuk menaip sms untuk memberitahu teman-teman " Solat jenazah untuk Allahyarham Ust Hassan Shukeri akan bermula jam 8.45 pagi Selasa 15 /06/10 yang akan diimamkan oleh Dato' Bentara Setia Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat dan jenazah akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Taman Selasih 2"

Sdr Khairi berbincang sesuatu agaknya dengan YB Shaari Sungib
Ustaz bertemu sahabat lama Dr Hamzah YDP PAS Jerantut
Mantan Ahli Parlimen Jeli Mohd Apandi mengimamkan solat Maghrib.
Sejurus selesai solat Maghrib
YB Dr Yunus ADUN Sijangkang turut hadir memberikan penghormatan terakhir

Di bawah deretan khemah inilah esok Allahyarham akan disolatkan.....sesiapa yang berkesempatan dipersilakan hadir untuk memberikan penghormatan terakhir kepada pemimpin yang kita kasihi ini.

Sebahagian dari kami yang membaca Yasin dan Tahlil sejurus selesai solat Maghrib di perkarangan rumah Allahyarham
YB Dato' Takiyuddin Hassan baru tiba dan beliau sempat menceritakan sesuatu yang paling berharga dalam hidupnya bersama Allahyarham. Dato' Takiyuddin menceritakan bagaimana sehari sebelum perasmian penuh Muktamar baru-baru ini ketika beliau sedang sibuk menyusun kerusi untuk Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan TG Hj Hadi serta Timbalan Presiden, beliau telah ditegur oleh Allahyarham Ust Hassan Shukeri apabila pada awalnya beliau menyusun kedudukan Presiden PAS bersebelahan Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang dan kedudukan Timb Presiden hanya bersebelahan dengan Lim Kit Siang namun kedudukan itu tidak sesuai pada pandangan Allahyarham kerana Ust Nasa sebagai Timb Presiden mesti duduk di sebelah Presiden kerana mudah bagai Presiden jika ingin bertanyakan sesuatu maka kedudukan itu diubah semula seperti yang diajarkan oleh Allahyarham dan seperti yang kita saksikan pada majlis perasmian tersebut. Itulah pengajaran terakhir yang saya dapat dari Allahyarham ujar Dato' Takiyuddin kepada kami.

Antara jemaah yang sempat menunaikan Solat isya dan solat hajat sebentar tadi. Malam ini akan diisi dengan bacaan al-Quran 30 juzu' siapa yang berkelapangan dipersilakan ambil bahagian....

Para tetamu yang bertali arus mengunjungi Allahyarham sejurus solat Isya' sebentar tadi
Ketua Cawangan PAS Tmn Equine sempat bergambar dengan Hj Muhammad Sabu

Sesuatu yang serius dibincangkan antara anak Allahyarham dengan Pak Subky Latif
Sebelum meningalkan Taman Melewar sebentar tadi saya sempat merakamkan keadaan pntu masuk utama ke rumah allahyarham ust Hassan Shukeri yang bersebelahan Markaz PAS Pusat ini. Keadaanya tenang dan menyambut kehadiran warga penyokong PAS untuk menziarahi Allahyarham buat kali terakhir. 

oleh MRK albanjari

Tiada ulasan: