Isnin, Julai 27, 2009

YASSIRU WA LA TU'ASSIRU...

ya beetul.. yassiru = arahan permudahkan! wa = dan la = jangan tu'assiru = kamu menyusahkan!

Nabi saw bersabda seperti di atas dan ada sambungan = kita hendaklah memudahkan dan jangan menyusahkan. Ia imej Islam sebagai agama yang sesuai dengan fitrah semulajadi manusia.. orang yang baru masuk Islam, dia agak berat puasa 30 hari.. kita ajarinya berpuasa 1 hari tengok.. jika mampu teruskan esok dsb.. orang sakit patah kaki, telantar di hospital.. mana mampu berdiri, boleh sembahyang sambil berbaring jika itu yang termampu.. itulah memudahkan..

Istilah memudahkan bukan mengajar menjadi malas! Buat juga arahan Allah dengan memahami prinsip bahawa kita adalah hamba Allah yang diciptakan untuk beribadat dalam apa jua keadaan..

Islam ada ka ajar boleh bersalaman dengan wanita ajnabi/boleh dikahwini? contoh S/U Amerika Syarikat datang ke Malaysi- Hillary Clinton bersalaman dengan PM Malaysia-DS Najib.. agak2 boleh kah PM menggunakan pendekatan Islam agama yang memudahkan.. boleh salam nanti S/U tadi malu pulak bila kita tidak salam.. nanti jatuh maruah Islam (dalam hati PM).. boleh ka begitu?

Tidakkkk! Tegas dengan hukum Allah.. Hukum hakam kekal ke akhirat.. cuma dalam kita menegakkan hukum seperti bersalaman.. permudahkan dalam hal tersebut CONTOHNYA.. kita terangkan kepada BUKAN ISLAM bahawa Islam melarang bersalaman.. atau memberi isyarat tangan diletak ke dada kiri, sebagai simbol komunikasi kasih sayang/hormat menghormati di antara tuan rumah dan tetamu ..

mudah-mudahan memberi kefahamAN sedikit..

Tiada ulasan: