Khamis, Mei 03, 2012

GAJI SABAH SARAWAK : PEMUDA PAS SABAH SARAWAK

KENYATAAN MEDIA BERSAMA PEMUDA PAS SARAWAK DAN
LAJNAH SABAH/SARAWAK PEMUDA PAS MALAYSIA
GAJI MINIMA SARAWAK, SABAH DAN LABUAN DI ANAK-TIRIKAN

Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak (Pemuda PAS Sarawak) memandang serius pengumunan perlaksanaan gaji minima untuk sektor swasta sempena sambutan Hari Pekerja Isnin lepas oleh YAB Perdana Menteri  yang jelas menunjukkan layanan tidak adil kerajaan BN kepada Sarawak. Perbezaan ketara antara kadar gaji minima untuk Semenanjung Malaysia (RM 900) dan Sarawak (RM 800) telah menyebabkan rakyat Sarawak tertanya-tanya apakah janji-janji PM tempohari di Sibu benar-benar ikhlas ataupun sekadar gula-gula politik untuk memancing undi rakyat di sini.

Berdasarkan NKRA Meningkatkan Taraf Hidup Golongan Berpendapatan Rendah yang berada di bawah seliaan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga & Masyarakat, salah satu inisiatif penting NKRA ini adalah untuk menyeragamkan definisi miskin dan miskin tegar di seluruh negara iaitu RM 750 sebulan untuk golongan miskin dan RM 440 sebulan untuk kategori miskin tegar. Pemuda PAS Sarawak merasakan adalah sesuatu yang pelik apabila kadar kemiskinan di seluruh negara diseragamkan manakala kadar gaji minima ditetapkan mengikut zon Malaysia Barat dan Malaysia Timur. Secara efektifnya, rakyat Sarawak yang berkhidmat di sektor swasta hanyalah RM 50 dari paras kemiskinan rasmi berbanding penduduk Semenanjung Malaysia yang berada RM 150 dari paras kemiskinan yang sama. Adakah ini maksud sebenar 1Malaysia yang diwar-warkan selama ini?

Dalam kenyataan berasingan, Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr S.Subramaniam mengatakan bahawa perbezaan antara Semenanjung dan Malaysia Timur adalah kerana kos sara hidup yang berbeza di kawasan-kawasan tersebut. Namun, jika kita teliti Paras Garis Kemiskinan (PGK) sebelum ini contohnya pada tahun 2007, kadar untuk Sarawak adalah sentiasa lebih tinggi iaitu RM 830 berbanding Semenanjung Malaysia pada kadar RM 720 atas dasar kos sara hidup di Sarawak adalah jauh lebih tinggi daripada Semenanjung Malaysia. Berdasarkan maklumat ini, adalah tidak konsisten dan tidak masuk akal jika perbezaan ketara kadar gaji minima adalah didasarkan kepada perbezaan kos sara hidup.

Di samping itu, jika kita merujuk hasil bancian yang terkini pada tahun 2010, hampir 55% penduduk Sarawak berada di kawasan bandar iaitu Kuching, Miri, Sibu dan Bintulu yang sememangnya terkenal dengan kos sara hidup yang tinggi. Kos sara hidup di bandar-bandar ini adalah hampir menyamai Kuala Lumpur dan Johor Bahru. Bandar-bandar utama ini juga adalah tumpuan pekerja-pekerja kilang yang sekurang-kurangnya merupakan 80% daripada para pekerja sektor swasta yang akan menikmati kesan perlaksanaan gaji minima ini. Jelas, dasar baru BN ini yang kononnya hadiah untuk para pekerja hanyalah usaha murahan dan terdesak BN untuk cuba menyaingi cadangan-cadangan konkrit Pakatan Rakyat dalam Buku Jingga yang menetapkan RM 1500 sebagai kadar gaji minima untuk seluruh Malaysia.

Pemuda PAS Sarawak menyeru rakyat Sarawak untuk melihat perkembangan ini dengan adil dan serius. Apalah gunanya jika Sarawak ini dianggap sebagai simpanan tetap BN tetapi kebajikan rakyat negeri ini dianggap remeh dan dipandang sebelah mata oleh kerajaan persekutuan pimpinan BN seolah-olah kita adalah rakyat kelas kedua di dalam Persekutuan Malaysia. Perbezaan ketara gaji minima antara Sarawak dan Semenanjung Malaysia adalah bukti jelas bahawa Sarawak hanyalah anak tiri BN. Ayuh berubahlah!

Tiada ulasan: